Recensie: Annabelle Comes Home gaat het griezeluniversum van The conjuring weer open

Patrick Wilson en Vera Farmiga brengen het kwaad naar huis

Op donderdag 27 juni ging de horrorfilm Annabelle Comes Home in première in de Nederlandse bioscopen. Hierin keert de meest duistere pop ter wereld terug naar huis, veilig opgesloten in een heilige vitrinekast. Het is ten strengste verboden de kast te openen, maar ja, je weet hoe dat in horrorfilms gaat... Lees hier de filmrecensie van Annabelle Comes Home.

De bruidsjurk, Hell Hound en Ferryman
Om het kwaad in de pop Annabelle ervan te weerhouden nog meer schade aan te richten, plaatsen de paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren de bezeten pop in de afgesloten artefactenruimte in hun huis. Achter heilig glas, gezegend door een priester, lijkt iedereen veilig, maar een onheilspellende nacht volgt waarin Annabelle de boze geesten in de kamer wakker schudt. Het vriendinnetje van de oppas kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen, en dan breekt de hel los.

Madison Iseman, Katie Sarife en Mckenna Grace in de film Annabelle Comes Home

Er is veel veranderd in het horrorgenre. Waar we in de jaren 70 en 80 nog wrede beelden zagen waarin de emmers met bloed niet aan te slepen waren, wordt het nu allemaal veel milder in beeld gebracht. Ook Annabelle Comes Home is behoorlijk netjes, waarmee het lijkt te hopen op een breed publiek. Voor de échte horrorfans is dit een beetje een domper. Het verhaal lijkt er eentje uit de spannende en soms enge jaren 90-jeugdserie Are You Afraid of the Dark?, met alle demonen die vrij komen. Toch is de sfeer soms angstaanjagend, met een sterke rol voor de nog maar 13-jarige Mckenna Grace. Geen slechte film, maar heel goed wordt het ook niet.

Naast Vera Farmiga (Godzilla II: King of the Monsters) en Patrick Wilson (Midway) zijn ook Mckenna Grace (Captain Marvel) en Madison Iseman (Jumanji: The Next Level) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Gary Dauberman (The Nun).

Annabelle Comes Home is sinds 27 juni 2019 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Horror, Thriller. Tijdsduur: 107 minuten.