Recensie: documentaire Diego Maradona: één van de beste voetballers ter wereld}

Recensie: documentaire Diego Maradona: één van de beste voetballers ter wereld
Van voetbalgod tot Lucifer

Vanaf donderdag 8 augustus gaat de sportdocumentaire over één van de beste voetballers Diego Maradona in première in de Nederlandse bioscopen. Het voetbalveld is voor Maradona een heilige plek. "Als ik het veld op ga, vergeet ik mijn problemen, en dagelijks leven. Je vergeet alles," zo zegt hij in de film. Lees hier de filmrecensie van Diego Maradona.

De tol van de roem
Deze sportdocumentaire gaat vooral over zijn periode bij voetbalclub Napoli, tussen 1984 en 1991. Daarnaast toont regisseur Asif Kapadia ook Maradona’s triomfen in het Argentijnse nationale elftal in dezelfde periode. Tussendoor is ook de geboorteplaats van Diego te zien, en de trotse ouders bij zijn eerste grote successen. Maar ook zijn onrustige privéleven komt aan bod, inclusief aandacht voor zijn buitenechtelijke kind. Kortom, de opkomst en helaas ook de tragische ondergang van een superster.

Het jaar 1986: Diego Maradona wint met het Argentijnse elftal het wereldkampioenschap voetbal.

Oscarwinnaar en documentairemaker Asif Kapadia, bekend van zijn eerdere films over coureur Ayrton Senna en zangeres Amy Winehouse brengt een nieuwe docu over één van de beste voetballers van de wereld, Diego Maradona. Het is een fascinerende en boeiende documentaire die volledig uit archiefbeelden bestaat. Zo zijn uitzinnige en losgeslagen fans te zien als de supervoetballer scoort. Maar ook de donkere kant van grote roem is te zien. Zijn drugsgebruik en banden met de Italiaanse Napolitaanse maffia zijn de inktzwarte schaduwkanten in deze rijke biografische sportdocumentaire. Maradona was het niet eens met de slogan op de poster: Rebel, Held, Oplichter, God. Maar na het zien van deze docu kan je daar wel een oordeel over geven. Een must-see, ook voor niet-voetbalfans.

Diego Maradona is vanaf 8 augustus te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Sportdocumenaire. Tijdsduur: 125 minuten. IMDb-score 7,7.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: documentaire Diego Maradona: één van de beste voetballers ter wereld of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: