Recensie: Downton Abbey is een film van majestueuze allure

De 84-jarige actrice Maggie Smith steelt de show

Vandaag, donderdag 12 september, gaat de film Downton Abbey in premiére in de Nederlandse bioscopen. De serie kreeg gedurende zes seizoenen een aantal Emmy Awards, Golden Globes en een speciale Screen Actors Guild Award voor de gehele cast. De hoogste tijd voor een film, en wel eentje met koninklijke Britse allure. Lees hier de recensie van de film Downton Abbey.

King George V komt op visite
Het verhaal speelt zich af in Engeland tijdens de herfst van 1927, anderhalf jaar na de gebeurtenissen uit de serie. De adellijke Britse familie Crawley mag op hun landgoed koninklijk bezoek verwachten. De hofdienaren komen langs om het bezoek voor te bereiden. Al snel begint het te schuren tussen de twee culturen. Het personeel zorgt voor schandalen, romantiek, drama en intriges.

Maggie Smith, Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern en Laura Carmichael in de film Downton Abbey

De serie Downton Abbey was in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten al een doorslaand succes. Ook in Nederland keken veel mensen naar deze serie over de adellijke familie Crawley. De film bevat alle vertrouwde elementen, zoals de klassenverschillen tussen de adel en de gewone arbeider. Enorme pluspunten zijn de beeldschone kostuums, de sterke cast en de rijke decors, vol met prachtige Britse landschappen. De inmiddels 84-jarige Maggie Smith (Violet Crawley, Dowager Countess of Grantham) steelt met haar ijzige, veelzeggende blikken en dodelijke oneliners ook in de film de show. Voor de echte fans van de populaire serie is deze film vorstelijk genieten.

Naast Maggie Smith (Harry Potter and the Half-Blood Prince) en Hugh Bonneville (Notting Hill) zijn ook Matthew Goode (The Imitation Game) en Michelle Dockery (Non-Stop) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Michael Engler (Six Feet Under).

Downton Abbey is vanaf 12 september 2019 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Drama. Speelduur: 122 minuten.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Downton Abbey is een film van majestueuze allure of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:
Tags: verenigde staten, muziek, nederland, engeland, vorstelijk, film, potter, tv-serie, bioscoop, schandaal, harry potter, emmy awards, emmy, personeel, herfst, awards, première, golden globes, globes, golden, serie, show, decor, recensie, beoordeling, special, fans, maggie smith, familie, downton abbey, landgoed, award, on demand, visite, drama, filmrecensie, violet