Recensie: Brad Pitt gaat in Ad Astra op zoek naar zijn vader

Waanzinnige cinematografie van Nederlander Hoyte van Hoytema

Vanaf donderdag 19 september draait de film Ad Astra in de Nederlandse bioscopen. Het is duidelijk: met Ad Astra en Quentin Tarantino's Once Upon a Time in Hollywood is 2019 het jaar van Brad Pitt. Nog nooit won hij een Oscar, maar hij heerst in Hollywood. Ditmaal schieten we de ruimte in, eenzaam en alleen op zoek naar zijn vader. Lees hier de filmrecensie van Ad Astra.

Neptunus, here we come!
Deze film vertelt in essentie het verhaal van een verstoorde vader-zoon relatie. Roy McBride (Brad Pitt) is de zoon van een beroemde astronaut (mooi gespeeld door Tommy Lee Jones), die jaren geleden op mysterieuze wijze verdween. Hij is inmiddels al lang dood verklaard, tot er een teken van leven wordt opgevangen. Roy wordt op ruimtemissie gestuurd om te zien of zijn vader toch nog in leven is en of er een verband is met de recente stroomstoringen op aarde.

Donald Sutherland en Brad Pitt in de film Ad Astra

In Hollywood spreken ruimtevaartverhalen tot de verbeelding. Zeker nu, vijftig jaar na de maanlanding, haken filmmakers gretig in op het jubileum van NASA's Apollo-missie. We zagen al de uitstekende film First Man, met Ryan Gosling als astronaut Neil Armstrong, en de film Gravity bleek zelfs een Oscarwinnaar. Moet je ook een bioscoopkaartje kopen voor deze film? Ad Astra doet in ieder geval veel goed. De oogverblindend mooie camerabeelden van de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema zijn een sensatie. Het prachtige acteerwerk van Pitt scoort hoog - er is zelfs een zeldzame traan van hem te zien. De ellendig lange reis naar de uithoeken van ons heelal is boeiend, maar mist snelheid en doet soms wat saai aan. Pitt scoort drie sterren en dat is niet slecht.

Naast Brad Pitt (Once Upon a Time in Hollywood) en Tommy Lee Jones (Men in Black) zijn ook Liv Tyler (Space Station 76) en Donald Sutherland (The Hunger Games: Catching Fire) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door James Gray (Little Odessa).

Ad Astra is vanaf 19 september 2019 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Sciencefiction, Thriller. Tijdsduur: 123 minuten.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Brad Pitt gaat in Ad Astra op zoek naar zijn vader of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: