Recensie Joker: Mentaal geschifte Joaquin Phoenix in Oscarwaardige rol

Anti-superheldenfilm met gouden Phillips-randje

Vanaf donderdag 3 oktober draait de nieuwe DC-film Joker in de Nederlandse bioscopen. In deze film krijgen we dan eindelijk (het zoveelste) antwoord op de vraag: hoe wordt de Joker nu eigenlijk de Joker? Lees hier de filmrecensie van Joker.

Put on a happy face
De film draait om de iconische aartsvijand van de caped crusader Batman. Het vertelt een origineel en op zichzelf staand verhaal dat nog nooit eerder op het witte doek is vertoond. Arthur Fleck is een man die problemen heeft om zijn weg te vinden in een ontwricht Gotham City. Overdag te boeken als clown, ’s avonds probeert hij een voet aan de grond te krijgen als stand-up comedian, maar hij ontdekt dat hij zelf altijd het mikpunt is van de grap.

Joaquin Phoenix als Arthur Fleck

Recensie van Gids.tv
Joker is een karakterstudie zoals we van regisseurs als Martin Scorsese (Taxi Driver) en Francis Ford Coppola (The Conversation) gewend zijn. Nu doet Todd Phillips dat kunstje uitstekend na. Het is bizar om te zien hoe overtuigend Phillips, schrijver Scott Silver en natuurlijk hoofdrolspeler Joaquin Phoenix het personage van Fleck neer weten te zetten.

Er zit vanaf minuut één een enorme spanning in het verhaal. De komische momenten met Robert De Niro en de lieve momenten in gezelschap van Zazie Beetz weten dat kleine beetje verlichting te brengen dat de kijker onder die enorme spanning hard nodig heeft. Tot slot gaan de complimenten naar cinematograaf Lawrence Sher, die (vooral met de laatste scènes) uitstekend werk heeft geleverd. Kortom: een uitstekende film en een enorme aanrader. 4 dikke sterren.

Naast Joaquin Phoenix (The Sisters Brothers) en Robert De Niro (Goodfellas) spelen ook Zazie Beetz (Deadpool 2), Brett Cullen (The Shallows) en Frances Conroy (The Aviator) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Todd Phillips (The Hangover).

Joker is vanaf 3 oktober 2019 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Drama, Thriller. Tijdsduur: 121 minuten.