Recensie: The Goldfinch met Nicole Kidman en Amsterdam in de hoofdrol

Donna Tarts' bekroonde roman verfilmen blijkt nog een hele klus

Op donderdag 10 oktober is de film The Goldfinch in première gegaan in de Nederlandse bioscopen. Met The Goldfinch (Het puttertje) voegde Donna Tartt in 2013 een nieuw hoogtepunt toe aan haar bescheiden maar veel bekroonde oeuvre. Haar derde - bijna duizend pagina’s tellende - roman is nu gegoten in een film van 150 minuten. Is dat een schot in de roos? Lees hier de filmrecensie van The Goldfinch.

Bomaanslag in het Metropolitan Museum of Art
Als zijn moeder wordt gedood bij een bomaanslag in het New Yorkse Metropolitan Museum dat ze samen bezoeken, is de 13-jarige Theo Decker alleen. Zijn vader was er al vandoor. Getraumatiseerd en nog onder het stof levert de politie hem af bij de rijke ouders van een schoolgenootje. De moeder (Nicole Kidman) vangt de jongen liefdevol op, maar dan staat daar opeens zijn vader weer op de stoep.

Ansel Elgort en Nicole Kidman in de film 'The Goldfinch'

Helaas krijgt deze 150 minuten durende film - wat uiteindelijk een lange zit blijkt - maar niet de vleugels die we zo graag willen zien. De cast doet echt haar best. Voorop in de strijd: Nicole Kidman, die in dit coming-of-age verhaal op latere leeftijd nog steeds strak in haar vel zit. Ook de fantastische Stranger Things acteur Finn Wolfhard speelt een bijrol die laat zien dat we hier met groot acteertalent te maken hebben. Na een spannende start wordt de film een soort ketting van thema's zoals verlies, rouw, terrorisme, verslaving, vervalsing en een kunstroof in Amsterdam. Bijzonder moeilijk om dit allemaal in één film te proppen zonder de rode draad uit het oog te verliezen. Vooral voor de mensen die het boek een warm hart toedragen is The Goldfinch best vermakelijk, voor de casual filmkijker een stuk minder. Twee sterren.

Naast Ansel Elgort (Baby Driver) en Nicole Kidman (Destroyer) zijn ook Matteo van der Grijn (Bankier van het Verzet) en Finn Wolfhard (It) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door John Crowley (Brooklyn).

The Goldfinch is vanaf 10 oktober 2019 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Drama. Tijdsduur: 150 minuten. IMDb-score 6,3.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: The Goldfinch met Nicole Kidman en Amsterdam in de hoofdrol of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: