Netflix-recensie: The King met Timothée Chalamet in sterke historische dramafilm

Een koning tussen oorlog en vrede

Vanaf vrijdag 1 november is de film The King te zien op Netflix. Deze nieuwe film bewijst maar weer dat veel belovend acteur Timothée Chalamet (Lady Bird) alles kan spelen. Van een drugsverslaafde jongen in de film Beautiful Boy tot een tiener tot over zijn oren verliefd in het schitterende Call Me By Your Name (ook op Netflix te vinden). In dit historische filmepos speelt hij de rol als Koning Henry V, en dat doet hij wederom uitstekend. Lees hier de Netflix-filmrecensie van The King.

Hail The King!
Het verhaal gaat over Koning Henry V. Hij was van 1413 tot 1422 koning van Engeland tijdens de Honderdjarige Oorlog tegen Frankrijk. Als nieuwe koning komt hij niet bepaald in een warm bad terecht. Zijn vader was een ware tiran en liet Engeland achter in een oorlog. Aan troonopvolger Henry de taak om te overleven in het paleis, emoties over zijn verleden in bedwang te houden en orde op zaken te stellen. Een zware taak, want een koning heeft eigenlijk alleen volgers en vijanden.

Acteur Robert Pattinson als 'The Dauphin of France' in de film 'The King'

Netflix pakt groots uit met deze mooie film. Ondanks dat Timothée Chalamet pas 23 is, steelt hij als hoofdrolspeler de show in deze film gebaseerd op de toneelstukken Henry IV part 1 en 2 en Henry V van William Shakespeare. Daarbij zorgt de cast, met onder andere Joel Edgerton (The Great Gatsby) en Robert Pattinson als de valse Franse tegenstander 'The Dauphin', voor mooi acteerwerk. Ook de setting met rijke decors is dik in orde. Een verhaal over familiebanden, vriendschap, verraad en vrede en oorlog blijft vermakelijk tot het einde. Niet zo indrukwekkend en episch als bijvoorbeeld Braveheart, maar zeker wel het kijken waard. Drie en halve ster voor deze 'koning tegen wil en dank'.

Naast Timothée Chalamet (Call Me By Your Name) en Ben Mendelsohn (Captain Marvel) zijn ook Sean Harris (Mission Impossible: Fallout) en Joel Edgerton (Bright) te zien in deze film. Deze productie is geregiseerd door David Michôd (War Machine).

The King is vanaf 1 november 2019 te zien op Netflix. Genre: Biografie, Drama. Tijdsduur: 140 minuten. IMDb-score 7,4.