Gids.tv-klassieker: Recensie Ready Player One

Rollercoaster-ride voor nerds en gamers staat nu op Netflix!

Vanaf zaterdag 8 februari staat de film Ready Player One op Netflix. Games zijn nu al voor veel mensen een manier om aan de realiteit te ontsnappen. In het pessimistische wereldbeeld dat Steven Spielberg ons voorschotelt in Ready Player One is dit uitgegroeid tot ongeveer het enige verzetje dat men nog heeft. Lees hier de filmrecensie van de Gids.tv-klassieker Ready Player One.

Drie Easter Eggs
De wereld is verscheurd door meerdere oorlogen en veel mensen leven in een puinhoop. Zo ook Wade Watts (Tye Sheridan), die met zijn tante in een opgestapeld trailer park woont. Net als vele anderen ontsnapt hij aan deze ellende door een VR-bril op te zetten en de OASIS te betreden. Wade is er Parzival, een fanatieke gamer met een passie voor de maker van OASIS. Deze James Halliday is zonder nabestaanden overleden, maar heeft wel een dikke erfenis op zijn naam staan. Als oplossing heeft hij 3 zogenaamde easter eggs verstopt in OASIS. Wie deze als eerste weet te vinden pakt de erfenis van 500 miljoen en mag zich eigenaar van OASIS noemen.

Acteur Tye Sheridan in de film 'Ready Player One'

Steven Spielberg zet met hoog tempo in op Ready Player One, ook al is dit misschien niet een meesterwerk of een iconische filmklassieker. Visueel is dit een schitterende diamant, waar de actieliefhebbers veel plezier aan zullen bleven. Dit actiespektakel geeft gas, waardoor het "Wow-gevoel" meerdere malen voorbijkomt. De jongere generatie kijkers zal niet alles herkennen, waardoor die belangrijke elementen misschien missen. Voor de mensen die zijn blijven hangen in de jaren tachtig, is dit een must-see. Een heerlijke filmavondje op de bank ligt in het verschiet!

Naast Tye Sheridan (X-Men: Apocalypse) en Olivia Cooke (Ouija) zijn ook Simon Pegg (Star Trek Beyond), Ben Mendelsohn (Darkest Hour) en Mark Rylance (Dunkirk) te zien in deze film. Ready Player One werd geregisseerd door Steven Spielberg (Jurassic Park).

Ready Player One is vanaf 8 februari 2020 op Netflix te zien. Genre: Actie, Avontuur, Science Fiction. Tijdsduur: 140 minuten. IMDb-score 7,5.