Recensie: Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn is gezellige familiefilm zonder drama

Met Rick Engelkes en Ilse Warringa

Sinds woensdag 5 februari draait de familiefilm Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn in de Nederlandse bioscopen. In 1999 veroverde de film Kruimeltje massaal de harten van het Nederlandse publiek. Dit nieuwe avontuur is een western voor beginners, maar wel op oer-Hollandse bodem. Lees hier de recensie van de film Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn.

Het ondeugende jongetje Kruimeltje wordt weer herenigd met zijn ouders. Hij is niet meer het arme straatjongetje, maar woont samen met zijn ouders in een mooie villa op het platteland. Hoe fijn het ook is om weer met zijn ouders samen te zijn: het is ook saai op zo’n landgoed en Kruimeltje mist het spannende stadsleven. Hij besluit om weg te lopen, samen met zijn trouwe hond Moor.

Met Rick Engelkes, Kim Pieters en Viggo Neijs in de film 'Kruimeltje en de strijd om de goudmijn'

Een nieuwe Kruimeltje-film betekent Hollandse glorie en nostalgische gevoelens over de ondeugende straatjongen met de beroemde pet. Opvallend genoeg wint de vrolijkheid het in Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn van drama en tragedie. Dit nieuwe avontuur past helemaal in 2020: tijdloos familievermaak, met leuke schurkenrollen voor Victor Löw, Horace Cohen en Bas Keijzer. De verrassing komt van gouvernante Trix (erg leuk vertolkt door Ilse Warringa), die in de finale nog een konijn uit de hoge hoed tovert. Helaas is de lengte van de film (78 minuten) wat aan de magere kant. Ouders zien een gezellige, nostalgische film, maar vooral de kinderen zullen ervan genieten.

Naast Viggo Neijs en Rick Engelkes (Verliefd op Ibiza) zijn ook Kim Pieters (Flirt), Victor Löw (Prooi), Loek Peters (Penoza) en Ilse Warringa (de Luizenmoeder) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Diede in 't Veld (SpangaS op Survival).

Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn is vanaf 5 februari in de Nederlandse bioscopen te zien. Genre: familiefilm. Tijdsduur: 78 minuten.

Meer actueel TV-nieuws