Filmrecensie: Jumanji: Welcome to the Jungle

Next level of game over in een nieuwe Jumanji-videogame

Volgende week verschijnt Jumanji: Welcome to the Jungle in de bioscoop en Gids.tv kreeg de kans om deze film al eerder te zien. Het vervolg op het eerste deel uit 1995 met Alan Parrish (gespeeld door Robin Williams). Waar eerst het lot bepaald werd door dobbelstenen en een betoverd bordspel, met als gevolg dat een heel dierenrijk door je huiskamer heen rent, is dat nu een computerspel. Jumanji is niet een gewoon spel, maar je moet levels spelen om te overleven. Anders is het game over.

Vier middelbare scholieren vinden een videogame, genaamd Jumanji. Wanneer ze hun eigen gamepersonages kiezen worden ze het spel ingetrokken. Ze vallen letterlijk uit de lucht in deze gevaarlijke jungle en komen tot de schokkende conclusie dat zij zijn veranderd in het personage dat ze kozen in het spelmenu. Zo verandert Spencer - nerd en dunne jongen - in breed en gespierde Dr. Smolder Bravestone (gespeeld door Dwayne Johnson). Het contrast is enorm, maar het is grappig om te zien hoe verschillend de hoofdpersonen zijn van hun game-avatar.

Om het spel te winnen moeten ze levels spelen. Iedereen heeft drie levens en moet overleven om niet voor eeuwig in het spel te blijven. Grote gevaren moeten worden getrotseerd, zoals een zwarte mamba (gevaarlijke slang) en agressieve neushoorns. Scènes uit de Indiana Jones-films worden nog eens dunnetjes overgedaan.

De sleutel voor deze film is de humor die de film overeind houdt. Met hoofdrollen voor Dwayne Johnnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. De locaties zijn mooi (Hawaii), maar special effects zijn in andere films wel eens beter geweest. Maar als je dat los laat, heb je absoluut een leuke 'Jungle-fever' te pakken. Op IMDb heeft deze film een score van 6,9.

Jumanji: Welcome to the Jungle is vanaf 21 december te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 119 minuten. Genre: Avontuur, Familiefilm, Sciencefiction. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: neushoorns, jungle, avatar, computerspel, dierenrijk, videogame, menu, humor, bordspel, science fiction, robin williams, avontuur, overleven, nerd, jack black, dwayne johnson, personage, game, filmrecensie