Recensie: Burden is Ku Klux Klan-film vol pure haat en echte liefde

Van de makers van Dallas Buyers Club

Vanaf 23 juli gaat de film Burden draaien in de Nederlandse bioscopen. Het thema is urgent, zeer belangrijk en ook heftig. Racisme, pure haat en elkaar het licht in de ogen niet gunnen is in 2020 helaas ook nog maar al te vaak het geval. Dit waargebeurde verhaal laat echter zien dat liefde uiteindelijk altijd overwint. Lees hier de filmrecensie van Burden.

Mike Burden werd ooit als verloren zoon opgenomen door Klan-leider Tom en laat zich diens hatelijke levensfilosofie sindsdien kritiekloos aanleunen. Tot Mike als een blok valt voor een alleenstaande moeder die niets moet hebben van hun racistische ideologie. Als Mike op haar aandringen de KKK verlaat, blijkt de band met de Klan-leden behoorlijk voorwaardelijk: hij verliest alles. Maar hulp komt uit onverwachte hoek.

Usher Raymond en Garrett Hedlund in de film 'Burden'

Regisseur Andrew Heckler, die met dit drama als regisseur debuteert, schreef het scenario van Burden al zo’n twintig jaar geleden. In het jaar 2018 werd de film geproduceerd en anno nu blijkt het thema nog net zo urgent. De cast is indrukwekkend, met Forest Whitaker, Tom Wilkinson, Usher Raymond, Garrett Hedlund (acteert iets te overdreven; let op zijn loopje) en last but not least Andrea Riseborough. Zij speelt de sterren van de hemel. Wat acteurs en actrices betreft zit het met Burden dus wel goed. Wel mist de film scherpe randen, waardoor Burden op een gegeven moment als een sleur aanvoelt. Met het ijzersterke BlacKkKlansman nog in ons achterhoofd, laat Burden toch wat steken vallen. Drie sterren.

Naast Garrett Hedlund (Mudbound) en Andrea Riseborough (Battle of the Sexes) zijn ook Forest Whitaker (The Butler), en Tom Wilkinson (The Grand Budapest Hotel) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Andrew Heckler.

Burden is vanaf 23 juli 2020 in de Nederlandse bioscopen te zien. Genre: Drama. Tijdsduur: 117 minuten. IMDb-score: 6,3.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Burden is Ku Klux Klan-film vol pure haat en echte liefde of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: