Recensie: The Secret Garden is magisch avontuur uit kinderboek in vervlogen tijden

Van de makers van Harry Potter

Sinds 13 augustus draait de film The Secret Garden in de Nederlandse bioscopen. Het wereldberoemde kinderboek The Secret Garden zag ruim een eeuw geleden het licht. Na vele films (in 1993 de laatste) werd dit verhaal ook bewerkt tot toneel, televisie, animatiefilm, stripboek en musical. En nu is de nieuwe generatie aan de beurt! Lees hier de filmrecensie van The Secret Garden.

Een tuin met magische krachten
The Secret Garden vertelt het verhaal van Mary Lennox, een 10-jarig meisje dat geboren is in India. Wanneer haar ouders overlijden wordt ze naar Engeland gestuurd om bij haar norse oom Archibald Craven op zijn afgelegen landgoed te wonen. Daar ontmoet ze tevens haar zieke neefje, die opgesloten zit in een vleugel van het huis. De twee weten elkaar uit hun isolement te halen nadat ze een geheime tuin ontdekken: een betoverende plek die hun levens voorgoed zal veranderen.

Dixie Egerickx, Edan Hayhurst, en Amir Wilson in de film 'The Secret Garden'

Beoordeling van Gids.tv: ★★½
Een splinternieuwe versie van het verhaal van schrijfster Frances Hodgson Burnett in een (toch) moderne jas. Aan computereffecten geen gebrek, want vooral in het laatste deel van de film valt er veel te genieten. Takken bewegen, bloemen ontspruiten en vogels die fluiten vol kleur en magie. In het verhaal staat het verlies van dierbaren centraal. Vooral voor mensen die genoten hebben van de oude films zal er nostalgie en ontroering zijn. Met een uitstekende rol voor Colin Firth, die helaas wat weinig in beeld komt. Een slordig en rommelige start van de film gooit wel wat roet in het eten, maar dat wordt in het laatste deel toch nog aardig goed gemaakt. 2,5 ster.

Naast Dixie Egerickx (Summerland) en Colin Firth (Mary Poppins Returns) zijn ook Julie Walters (Paddington 2) en Edan Hayhurst (A Plague Tale: Innocence) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Marc Munden (National Treasure).

The Secret Garden is vanaf 13 augustus 2020 in de Nederlandse bioscopen te zien. Genre: Fantasie, Avontuur, Familiefilm. Tijdsduur: 99 minuten. IMDb-score: 5,4.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: The Secret Garden is magisch avontuur uit kinderboek in vervlogen tijden of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:

Wij zijn genomineerd voor Website van het Jaar 2020! Help jij ons om deze prijs te winnen? Klik hier om te stemmen