Recensie: tragikomedie Another Round met Mads Mikkelsen aan de drank

Oscarwinnaar Beste Internationale Film 2021

Sinds 19 augustus is de film Druk te zien in de Nederlandse bioscopen. De Deense tragikomedie Druk (vertaling: Dronken en Another Round in Engelstalige gebieden) van regisseur Thomas Vinterberg oogst wereldwijd veel lof, met de bijzondere en waanzinnige acteur Mads Mikkelsen in de hoofdrol. Gids.tv heeft de film ook gezien; lees hier de filmrecensie van Druk.

Leraar Martin en zijn drie middelbare schoolcollega’s beginnen aan een apart experiment waarbij ze de hele dag een constant en weloverwogen alcoholpromillage in hun systeem handhaven. In navolging van een theorie die veronderstelt dat een bescheiden hoeveelheid alcohol in ons bloed geestverruimend werkt, onze problemen vermindert en de creativiteit verhoogt. De eerste resultaten zijn zeer positief, de uitgebluste leraren komen weer tot leven en zelfs de resultaten van hun klassen verbeteren.

Acteur Mads Mikkelsen, Magnus Millang, Thomas Bo Larsen en Lars Ranthe in de film 'Druk'

De nieuwste film van regisseur Thomas Vinterberg onderzoekt zowel de positieve als negatieve effecten van alcohol en de drinkcultuur in Denemarken, met hilarische en tragische gevolgen. Vooral dat contrast maakt deze film ijzersterk. Er komen onderwerpen als midlife- en huwelijkscrisis, verlies en de omgang van de maatschappij met dronken mensen voorbij. Bij een licht aangeschoten toestand is alles vrolijk en goed, maar zodra je regelmatig te diep in het glaasje kijkt komen ellende en harde oordelen om de hoek kijken - en ben je opeens een eenzame alcoholist zonder baan. Toen Vinterbergs eigen negentienjarige dochter tijdens de opnames van Druk om het leven kwam door een auto-ongeluk besloot de regisseur dat het verhaal meer om het lijf moest hebben. Ondanks de grote tegenslag en diepe rouw is Druk een viering van het leven, met plezier en veerkracht. In de onvergetelijke finale gaat het personage van Mads Mikkelsen volledig los en brengt hij bescheidenheid, verdriet en beheersing samen. Vier sterren.

Naast Mads Mikkelson (Star Wars: Rogue One) en Magnus Millang (Sunday) zijn ook Thomas Bo Larsen (Jagten) en Maria Bonnevie (I Am Dina) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Thomas Vinterberg (Jagten en Festen).

Sinds 19 augustus 2021 is de film Druk (Engelse titel: Another Round) te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Komedie, Drama. Tijdsduur: 117 minuten. IMDb-score: 7,8.

Meer actueel TV-nieuws