Recensie: Moonage Daydream is caleidoscopische ode aan zanger David Bowie

Muziekdocumentaire met alle hits van Britse ster

Vanaf 15 september is de documentaire Moonage Daydream te zien in de Nederlandse bioscopen. Deze waanzinnige muziekdocumentaire over de Britse popster David Bowie start met het nummer 'Hello Spaceboy' (een samenwerking met de Pet Shop Boys) en het is gelijk puur genieten. Lees hier de filmrecensie van Moonage Daydream.

Ziggy Stardust
Deze muziekdocumentaire over de Britse zanger David Bowie is met volledige medewerking van Bowies familie gemaakt. Regisseur Brett Morgen kreeg van hen speciale toegang tot de persoonlijke archieven van Bowie, die eigen filmbeelden in 16mm en 35mm en vele ‘master recordings’ van albums van Bowie bevatten. Daarnaast worden de andere creatieve aspecten van de Brit uitgelicht, zoals dans, kostuums, schilderen, beeldhouwen en video- en audiocollages.

David Bowie in de muziekdocumentaire 'Moonage Daydream'

Entertainment-score: 80% | IMDb ★ 8,0

Bij het zien van deze muziekdocumentaire (fantastisch in IMAX) stort je jezelf in een psychedelische reis langs de muziek en kunst van David Bowie. Als artiest en muzikant kende de in 2016 overleden Bowie vele gedaantes en muzikale stijlen. Moonage Daydream start met concertbeelden van de Ziggy Stardust-tour en de ‘glamrock’-periode in de jaren zeventig, toen Bowie te zien was in flamboyante en excentrieke kostuums. De prachtige kleurrijke en erg fraai gerestaureerde beelden zijn voor fans en liefhebbers van dit soort docu's een lust voor het oog. Ook is er aandacht voor zijn broer, moeder en zijn vrouw (voormalig model Iman Abdulmajid). Een uitstekende productie over een wereldartiest van grote klasse die voor fans een waardevolle en memorabele trip down memory lane is. Vier sterren.

Deze documentaire is geregisseerd door Brett Morgen (Crossfire Hurricane). Speciaal voor deze productie is een nieuwe mix van de nummers gemaakt door Tony Visconti, David Bowies vaste producent.

Vanaf 15 september is deze documentaire Moonage Daydream te zien in de bioscoop. Genre: biografie, documentaire, muziek. Speelduur: 125 minuten.