Recensie: Spider-Man: Across the Spider-Verse zet nieuwe standaard voor animatiefilm

Vervolg op Into the Spider-Verse

Vanaf donderdag 1 juni draait de nieuwe film Spider-Man: Across the Spider-Verse in de Nederlandse bioscopen. Aangekondigd als een 'part 1' van een tweeluik maar inmiddels met een 'eigen titel' slingert Across the Spider-Verse de bioscopen in. Webt Miles Morales zich met dit vervolgdeel ook weer onze harten in? Lees hier de filmrecensie van Spider-Man: Across the Spider-Verse.

Hoe red je het multiversum?
Na de langverwachte reünie met Gwen Stacy, alias Spider-Gwen, wordt Miles Morales in een reeks parallele universa gezogen. Daar ontmoet hij een groot team van Spider-mensen die allemaal een eigen taak hebben, aangevoerd door de kille Spider-Man 2099. Miles staat voor een moeilijk besluit: hoe kan hij diegenen die hij het meest lief heeft redden?

Miles Morales [Shameik Moore] en Gwen Stacy [Hailee Steinfeld] in 'Across the Spider-Verse'. Bron: Sony Pictures

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★★

Entertainment-score: 88% | IMDb ★ 9,1

Into the Spider-Verse was een regelrechte hit in de bioscoopzalen en op de thuisschermen en kreeg een gigantische lading complimenten, vooral voor het vinden van de essentie van Spider-Man: we kunnen het niet alleen, we moeten het samen doen. Deze film weet door het geweldige verhaal een deuk in deze boodschap te slaan, maar eigenlijk ook weer niet, want je kunt je doel niet bereiken door alles zelf te doen: je hebt mensen om je heen nodig om je verhaal te schrijven. De film doet exact wat een goede sequel moet doen: net alles even net iets meer. Meer verhaal - dus een langere film, meer dialogen, meer personages - iets dat voor de fan van de Spider-Man 'lore' een absoluut feestmaal is - en meer actie. Je zou zelfs kunnen zeggen: deze film doet het (bijna) allemaal net iets beter. Alhoewel haar voorganger qua animatie indruk maakte, doet deze film er nog eens een schepje bovenop. Zo goed, dat we voorspellen dat dit voorlopig de stempel van voorloper op het gebied van animatiefilms zal gaan en blijven dragen - alhoewel het vervolgdeel Beyond the Spider-Verse natuurlijk nog moet komen. Wij kunnen niet wachten. 5 sterren.

Naast Shameik Moore (Dope) en Hailee Steinfeld (Hawkeye) spreken ook Oscar Isaac, Issa Rae, Greta Lee, Mahershala Ali, Andy Samberg, Brian Tyree Henry en Daniel Kaluuya stemmen in voor deze film. Deze productie is geregisseerd door Joaquim Dos Santos, Kemp Powers en Justin K. Thompson.

Vanaf 1 juni 2023 is Spider-Man: Across the Spider-Verse te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: superhelden, actie, animatie. Tijdsduur: 140 minuten.