Recensie: Sound of Freedom is controversieel, hartverscheurend drama over pedofielen en kinderhandel

Met sterke rol voor Jim Caviezel

Vanaf 26 oktober is de film Sound of Freedom te zien in de bioscopen. Als je dit waargebeurde verhaal op het witte doek ziet, komt het besef dat wij in een inktzwarte en verrotte wereld leven. Een dikke aanrader met een belangrijke boodschap en een sterke hoofdrol voor acteur Jim Caviezel. Lees hier de filmrecensie van Sound of Freedom.

"Fight for the light. Silence the darkness"
Als toegewijd CIA agent Jim Ballard een 8-jarige jongen uit de handen van kinderhandelaars weet te redden, wordt hij gegrepen door het verhaal van diens zusje dat nog steeds vermist is. Hij zegt zijn baan op en slaat de handen ineen met iemand die zich Batman noemt om nog meer kinderen te redden van een lot dat nog wreder is dan de dood. Zijn missie leidt hem uiteindelijk tot de donkerste uithoeken van Colombia waar hij zelfs zijn eigen leven op het spel moet zetten.

Actrice Cristal Aparicio (Rocio) in de film 'Sound of Freedom'

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ 7,8

Dit indrukwekkende verhaal is geïnspireerd op het leven van Tim Ballard, een voormalige overheidsfunctionaris die Operation Underground Railroad (OUR) heeft opgericht. Met OUR heeft hij talloze kinderen weten te bevrijden uit handen van meedogenloze mensensmokkelaars. De makers verdienen alle lof voor de moedige aanpak om een beladen onderwerp als dit en daardoor ook de complexe realiteit op een toegankelijke manier te presenteren. Ballard werkte ook mee aan de productie, waardoor de krachtige boodschap nog beter tot zijn recht komt. Dat komt nog eens extra goed over door de uitstekende rol die Jim Caviezel op de mat legt. Met goed acteerwerk, een shockerend maar meeslepend verhaal en een krachtige boodschap van hoop en moed is Sound of Freedom meer dan het kijken waard. Het is aan te raden om te blijven zitten tot na de aftiteling, want de speciale boodschap van acteur Jim Caviezel zelf is ook erg belangrijk. Eén minpunt: de bombastische dramamuziek had iets minder gemogen. Vier sterren.

Naast Jim Caviezel (The Passion of the Christ) en Mira Sorvino (After We Fell) zijn ook Bill Camp (Joker), Cristal Aparicio (Perdida), Lucás Ávila (Enfermeras), Javier Godino (Into the Night), Eduardo Verástegui (Bella), Gerardo Taracena (Man on Fire) en José Zúñiga (Twilight) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Alejandro Gómez Monteverde (Bella).

Vanaf 26 oktober 2023 is de film film Sound of Freedom te zien in de bioscopen. Genre: drama, actie. Tijdsduur: 131 minuten.