Recensie: Nimona is heerlijke en verrassende fantasy animatie op Netflix

Avonturen voor kinderen en volwassenen

Vanaf 30 juni staat de film Nimona op Netflix. Filmmakers Quane en Bruno werden na het succesvolle Spies in Disguise getrakteerd op hun droomproject, maar na het uit elkaar vallen van Blue Sky Studios leek die droom alsnog in duigen te vallen. Door de overname van Netflix kwam de film er alsnog, en daar mogen we met z'n allen erg blij mee zijn. Lees hier de recensie van Nimona.

Een vriend of een monster?
Als Ballister Boldheart, een ridder in een futuristische middeleeuwse wereld, er wordt ingeluisd voor een misdaad die hij niet heeft begaan, is de enige die hem kan helpen zijn onschuld te bewijzen Nimona, een ondeugende tiener met een voorliefde voor chaos - die toevallig ook een gedaanteverwisselend wezen is dat Ballister heeft getraind om te vernietigen.

Chloë Grace Moretz als Nimona met aan haar zijde een aantal belangrijke bijpersonages uit de film 'Nimona'. Bron: Netflix

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★½

Entertainment-score: 81% | IMDb ★ 7,5

Netflix maakte de afgelopen jaren al een aantal prachtige animatiefilms, waarvan de meeste extern aangekocht werden. Zo ook deze film. Na het slechte nieuws bij Blue Sky Studios is men niet bij de pakken neer gaan zitten en zie hier het resultaat: een film die er schitterend uitziet, een prachtig verhaal met mooi verpakte boodschappen heeft en met een lengte van net geen 100 minuten ook nog eens een lekkere lengte waarin de verveling geen moment toeslaat. De dynamiek tussen de starre ridder en de losbandige Nimona is heerlijk en daarnaast is de representatie in de film ook iets waar je de makers voor mag en kan complimenteren. Een film die gezien moet worden en waarvan we hopen dat 'ie niet in het Netflix algoritme verdwijnt en zijn kop nooit meer boven het maaiveld uit steekt. 4,5 ster.

Naast Chloë Grace Moretz (Mother/Android) en Riz Ahmed (Sound of Metal) zijn ook Eugene Lee Yang (Star Wars Visions), Lorraine Toussaint (Selma) en RuPaul te horen in deze film. Deze productie is geregisseerd door Troy Quane en Nick Bruno (Spies in Disguise).

Vanaf 30 juni 2023 is Nimona te kijken op Netflix. Genre: fantasie, familie. Tijdsduur: 99 minuten.