Recensie: in De Jacht op de Jaguar gaat Humberto Tan met camera en parfum op zoek naar icoon

Mooie documentaire staat nu op Videoland

Vanaf 21 juni is de documentaire De Jacht op de Jaguar: een film van Humberto Tan te zien op Videoland. In 2016 won presentator Humberto Tan het eerste seizoen van Het perfecte plaatje. De liefde voor fotografie, Suriname en zoektocht naar een episch roofdier komen samen in deze documentaire met een boodschap. Lees hier de filmrecensie van De Jacht op de Jaguar.

Dagboek en liefdesbrief aan de Jaguar
Humberto Tan ontdekt zowel de prachtige schoonheid van de Surinaamse jungle als de duistere kant ervan: de illegale handel in wilde dieren. Een verbinding die hij symboliseert met een zoektocht naar de koning van het bos: de jaguar. Door deze duistere handel loopt het voortbestaan van dit machtige dier gevaar. Lukt het Humberto om niet alleen de jaguar, maar ook de jagers en de kopers op te sporen?

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ n.n.b.

Een grote droom van presentator en fotograaf Humberto Tan komt uit als hij met zijn camera en fles parfum ('Obsession' van Calvin Klein, geur om dit roofdier te lokken) door de Surinaamse jungle loopt om de jaguar te zoeken en hem vast te leggen. Tijdens deze spannende zoektocht naar de koning van de jungle stuit hij op illegale stropers, smokkelaars en zelfs verkopers. In de documentaire zien we een emotionele reis, die de presentator zichtbaar raakt. Dat maakt de documentaire extra menselijk en mooi. De boodschap en de conclusie zijn daardoor nog eens extra confronterend: de dode Jaguar is overal te vinden, de levende laat zich maar zeer zelden zien. Of Humberto het dier ook echt gaat zien, laten we in het midden. Deze korte docu is zeker het kijken waard. 3,5 ster.

Humberto Tan heeft de hoofdrol in deze documentaire. De productie is geregisseerd door Elise Roodenburg (Inside the Mind of Favela Funk en Mocromode).

Vanaf 21 juni 2023 is de film De Jacht op de Jaguar: Een film van Humberto Tan te zien op Videoland. Genre: documentaire. Tijdsduur: 56 minuten.