Tv-recensie: musicalspektakel Dagboek van een herdershond live brengt ode aan Limburg

Van de makers van The Passion

De musical Dagboek van een herdershond wordt zondagavond live op NPO 1 uitgezonden. Het is de eerste keer dat er in Nederland een grote musical op deze manier op televisie te zien is. De Limburgse stad Sittard-Geleen is het decor van de live-uitzending met grote namen uit de musicalwereld: onder andere Thomas Cammaert, William Spaaij en Jon van Eerd passeren de revue. Lees hier de tv-recensie van Dagboek van een herdershond Live.

In Dagboek van een herdershond live treedt de jonge kapelaan Erik Odekerke toe tot een gelovige gemeenschap in een klein dorp in Limburg. Ondanks zijn goede bedoelingen jaagt hij veel mensen tegen zich in het harnas. Vorig jaar werd Dagboek van een herdershond al als musical gebracht en nu wordt het verhaal vertaald naar een uniek musicalspektakel op tv. In de 85 minuten durende een eenmalige live-uitzending worden verschillende nummers en scènes uit de musical gebracht door een groot gedeelte van de originele musicalcast.

Thomas Cammaert speelt de kapelaan in de musical 'Dagboek van een herdershond'. Bron: KRO-NCRV

Het is alleen maar te prijzen dat producties uit de oude doos opnieuw in het zonnetje wordt gezet. Kosten nog moeite zijn gespaard om er mooi spektakel van te maken en dat is zeker gelukt. Met liedjes als 'Waar Rook is...', 'Als Miete lacht' en het prachtige 'In Het Duister' brengen de makers de nostalgie terug en als stralend middelpunt is daar dan een hoofdrol voor Thomas Cammaert (bekend van Soldaat van Oranje en Lazarus). Gelukkig is de musicalversie een stuk moderner dan de originele serie, maar is de boodschap 'volg je hart en verlies m' niet' het duidelijke thema gebleven. Een beroemd en ouderwets verhaal in een splinternieuwe jas, geschikt voor de echte musicalliefhebber en mensen die heimwee hebben naar vervlogen tijden.

De hoofdrollen in deze unieke musical worden gespeeld door Thomas Cammaert, Jon van Eerd, Angela Schijf, William Spaaij en Nandi van Beurden. De regie is in handen van David Grifhorst: hij regisseerde onder meer The Passion.

De cast van 'Dagboek van een herdershond Live"

De musical Dagboek van een herdershond live is zondag 3 september 2023 om 20.25 uur bij KRO-NCRV op NPO 1. De uitzending is nu ook terug te kijken op NPO Start. Genre: musical, drama. Tijdsduur: 85 minuten.