Recensie: Godzilla Minus One is epische monsterfilm met melodramatische Japanse slag

Met Ryunosuke Kamiki

Vanaf 30 november is de film Godzilla Minus One te zien in de Nederlandse bioscopen. Het is inmiddels zeventig jaar geleden dat het legendarische monster Godzilla in 1954 voor het eerst te zien was op het witte doek. Om dit te vieren brengen de makers een ode aan dit door radioactieve straling uit de kluiten gewassen wezen in de vorm van deze spectaculaire rampenfilm. Lees hier de filmrecensie van Godzilla Minus One.

From zero to minus
Het verhaal speelt zich af in Japan, na de Tweede Wereldoorlog. Door de vele gevechten is er weinig over van het land. Tot overmaat van ramp krijgen de inwoners van Japan te maken met een nieuwe terreur: het grote monster Godzilla. Zal het verwoeste volk in staat zijn om te overleven tijdens de meest wanhopige situatie in de geschiedenis van Japan?

Bron: Piece of Magic Entertainment

Entertainment-score: 80% | IMDb ★ 8,5

Met de populaire Amerikaanse producties meegeteld zijn er al zevenendertigste films over dit monster gemaakt die door de Japanners liefkozend Gojira wordt genoemd. De naam Godzilla is een verbastering van de oorspronkelijke Japanse naam Gojira, wat weer een combinatie is van de Japanse woorden gorira (gorilla) en kujira (walvis). Ga dit zien op het grootst mogelijke scherm (in Nederland dus in IMAX), want de grootschalige verwoestende scènes zijn een lust voor het oog en oor. De auto's, schepen en treinen vliegen door het beeld terwijl Godzilla door de straten stampt en weer een gebouw met de grond gelijk maakt. De cast is uitstekend met onder andere Ryunosuke Kamiki in de hoofdrol. In een universeel verhaal wat iedereen zal aanspreken. Wel slaan de dramatische scènes door het dak, waar de tranen en snikken harder zijn dan het gebrul van het monster. Daar moet je wel van houden. Filmliefhebbers en fans van monsters en drama genieten. 3,5 ster.

Naast Ryunosuke Kamiki (Spirited Away) en Hidetaka Yoshioka (Fukushima 50) zijn ook Minami Hamabe (Hello World) en Sakura Ando (Shoplifters) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Takashi Yamazaki (Ghost Book Obakezukan).

Vanaf 30 november 2023 is de film Godzilla Minus One te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama, sciencefiction, actie. Tijdsduur: 125 minuten.