Recensie: Leave the World Behind is spannende film zonder échte climax

Met Julia Roberts, Mahershala Ali en Ethan Hawke

Vanaf vrijdag 8 december staat de film Leave the World Behind op Netflix. Een topcast, een groot budget en een spannend verhaal: dat zouden de hoogtepunten moeten zijn van deze film, waar in de grote wereldsteden veel reclame voor wordt gemaakt. Is dat genoeg om een groot publiek voor deze film te bereiken? Lees hier de recensie van Leave the World Behind.

Op elkaar aangewezen
Amanda en Clay trekken op vakantie naar een afgelegen woning op Long Island. Ze willen er voor even hun drukke New Yorkse leven ontvluchten en samen met hun kinderen tijd doorbrengen. Op een avond keren de eigenaars van de woning Ruth en G.H. ontzet terug uit Manhattan waar een black-out heerste. Ook ter plekke lijkt de stroom uitgevallen. De twee gezinnen zijn op elkaar aangewezen en iedereen ontdekt elkaars ware aard.

Ethan Hawke, Julia Roberts, Farrah Mackenzie en Mahershala Ali in 'Leave the World Behind'. Bron: Netflix

Entertainment-score: 66% | IMDb ★ 7,0

Na Rustin is deze film weer een Netflix productie waar Michelle en Barack Obama met hun gigantische Netflix contract iets mee te maken hebben. Daarnaast hebben we ook te maken met een grote sterrencast, waar onder meer Julia Roberts en 'vampier' Mahershala Ali in te vinden zijn. Het eerste deel van deze film is lekker scherp en de film probeert ons op het puntje van onze stoel of bank te houden. En dat lukt tot het einde van deze film eigenlijk vrij aardig. De visuele stijl van deze film werkt daar wel goed bij, net als het acteerwerk. Uiteindelijk voelt deze film toch wel als een enorme anticlimax: het voelt alsof de spanning werd opgebouwd naar een hoogtepunt die er niet komt. 3,5 ster.

Naast Julia Roberts (Ticket to Paradise) en Mahershala Ali (Swan Song) spelen ook Ethan Hawke (Glass Onion: A Knives Out Mystery), Myha'la (Dumb Money) en Kevin Bacon (The Guardians of the Galaxy Holiday Special) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Sam Esmail (Comet).

Vanaf 8 december 2023 is Leave the World Behind te kijken op Netflix. Genre: drama, thriller. Tijdsduur: 140 minuten.