Recensie: Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning is indrukwekkende docuserie met lichtpuntje in duisternis

Schokkende weergave van tijdperk van raciale vijandigheden in Boston

Vanaf 18 december is de gehele driedelige docuserie Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning over een brute moord in de stad Boston in een tijdperk van raciale vijandigheden te zien op HBO Max. Een jong, wit echtpaar is, volgens de enige overlevende van de twee, door een Afro-Amerikaanse man neergeschoten. De docuserie onderzoekt welke gevolgen dit misdrijf destijds had en nog steeds heeft voor de stad. Lees hier onze serierecensie van Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning.

Raciale spanningen
In Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning staat de aanslag op het echtpaar Stuart in 1989 in Boston centraal. Op 23 oktober 1989 belde Charles Stuart 911 en meldde dat zijn vrouw en hij (beide wit) waren neergeschoten door een zwarte man. De zwangere Carol overleefde het niet. De baby die met een spoedkeizersnede werd gehaald, overleed later alsnog. Charles (Chuck) overleefde de aanslag wel. Het onderzoek naar de moord destijds, bleek het startsein te zijn voor een openlijke oplaaiing van tientallen jaren sluimerende raciale spanningen en brute aanvallen door de politie. De serie schijnt een licht op de etnische profilering door de politie en de gigantische mediastorm met hun eenzijdige kijk op de zaak door de pers.

Entertainment-score: 79% | IMDb ★ 6,9

Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning is een indrukwekkende docuserie met een goede spanningsboog. In drie afleveringen wordt een beeld geschetst van een stad met een verleden van raciale conflicten, waar je haren recht van overeind gaan staan. De hoofdpersonen in Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning zijn de vele (gedupeerde) Afro-Amerikaanse mannen die een schokkend beeld geven van hoe hun leven er in die periode uit heeft gezien. Boston heeft nog een lange weg te gaan, maar de docuserie laat zien dat de omslag naar een geïntegreerde samenleving wel degelijk is gemaakt en er dus een lichtpuntje in de duisternis schijnt. Het waargebeurde verhaal is integer gebracht met openhartige interviews van ambtenaren en verslaggevers die de hand in eigen boezem steken en schuld bekennen. Opmerkelijk en sterk aan het verhaal is dat er één gepensioneerde politieagent mee deed aan de documentaire, terwijl hij juist niet vindt dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Een aanrader: vier sterren.

Over de docuserie
In drie afleveringen zien we interviews met gedupeerden, verslaggevers, ambtenaren en andere betrokkenen, afgewisseld met beelden van rassenhaat uit de jaren '70 en van het plaats delict in 1989. De serie is geregisseerd door Jason Hehir (The Last Dance).

Vanaf 18 december 2023 is de volledige miniserie Murder in Boston: Roots, Rampage & Reckoning te streamen op HBO Max. Genre: documentaire, misdaad. Aantal afleveringen: 3. Lengte afleveringen: ca. 50 minuten.