Recensie: Wish is liefdesverklaring aan 100 jaar Disney geschiedenis

Ariana DeBose is de nieuwe Disney prinses

Vanaf woensdag 22 november draait de nieuwe animatiefilm Wish in de Nederlandse bioscopen. Disney komt voor het eerst sinds Frozen weer met een originele film over een prinses. De 62ste Classic uit de Walt Disney Animation stal is een soort liefdesverklaring aan alle andere Disney films die tegelijkertijd ook bewijst dat het recept langzaam uitgewerkt begint te raken. Lees hier de filmrecensie van Wish.

Magische wensen
De zeventienjarige Asha komt uit Rosas, een magisch koninkrijk waar wensen echt uitkomen. De scherpzinnige idealist wil haar thuis redden van een kwade kracht. Ze doet een wens die zo krachtig is dat hij wordt beantwoord door iets kosmisch: een kleine bal van grenzeloze energie genaamd Star. Samen gaan Asha en Star op pad om te bewijzen dat wanneer de wil van één moedig mens zich verbindt met de magie van de sterren, er wonderlijke dingen kunnen gebeuren.

Bron: Ariana DeBose als Asha en Chris Pine als Magnifico in 'Wish'. Bron: Disney

Entertainment-score: 73% | IMDb ★ 6,1

Deze tweeënzestigste Walt Disney Animation Classic is een grote liefdesverklaring aan de films die aan Wish voorafgingen. Vooral in het slot van deze film vind je dan ook veel details die je kunt terugleiden naar eerdere films: van 'the one who started it all' Snow White tot Zootropolis, één van de moderne klassiekers. Dat is misschien dan ook direct een grote zwakte van de film: de laatste jaren maakte Disney meer van dit soort moderne sprookjes en juist daarom voelt het af en toe alsof we het allemaal wel een beetje gezien hebben. De schurk in de film lijkt er vooral te zijn om 'slecht' te zijn en heeft verder weinig verhaal om aan te bouwen. De sidekick, de geit Valentino, haalt niet het niveau van Mushu en Genie, maar is toch een klassieke sidekick. De film weet je aan het einde toch weer een lach en een traan op je gezicht te toveren en uiteindelijk is dat waar het om gaat: dat kleine stukje Disney magie. Doe maar een wens! 3,5 ster.

Naast Ariana DeBose (West Side Story) en Chris Pine (Dungeons and Dragons: Honor Among Thieves) spelen ook Alan Tudyk (Encanto), Angelique Cabral (Friends With Benefits), Evan Peters (WandaVision) en Victor Garber (Legends of Tomorrow) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Chris Buck (Frozen) en Fawn Veerasunthorn.

Vanaf woensdag 22 november 2023 is Wish te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: fantasie, komedie, drama. Tijdsduur: 95 minuten.