Recensie: 1670 is bijzondere satire met historische invalshoek

Humoristische Netflix-serie uit Polen

Vanaf woensdag 13 december staat het eerste seizoen van de Poolse serie 1670 op Netflix. In een tijd dat Polen één van de machtigste landen van de wereld is, zijn er genoeg mensen die de macht willen uitbuiten. Deze satirische serie is er voor de liefhebber van ongebruikelijke humor. Lees hier de recensie van 1670, seizoen 1.

Maffe edelman
Jan Pawel, hoofd van een adellijke familie en eigenaar van de (kleinere) helft van het dorp Adamczycha, droomt ervan de grootste beroemdheid van Polen te worden. De ambitieuze plannen van de maffe edelman worden echter verstoord door het moeilijke dagelijkse leven van de landeigenaar: familievetes, boze boeren en plannen van collega-landeigenaren. Gelukkig staat de voorzienigheid altijd aan de Poolse kant en zal het vooruitstrevende denken van Jan hem in staat stellen zichzelf uit alle benarde situaties te redden om naar de eeuwige glorie te kunnen reiken.

Entertainment-score: 71% | IMDb ★ 7,2

Van de humor in deze satirische serie moet je houden. De serie 1670 wordt ook wel 'offbeat' genoemd: ongebruikelijk of ongewoon. Dat dekt de lading wat ons betreft erg goed. Grappig zijn de situaties waarin de personages anekdotes uit het moderne leven en uit 'onze tijd' gebruiken, terwijl ze leven onder barbaarse omstandigheden in de 17e eeuw. Zo is de knecht van de smid met een Erasmusbeurs vanuit Litouwen op uitwisseling in Polen terecht gekomen. De dochter van de edelman houdt er feministische ideeën op na, de echtgenote heeft een vrouwelijke minnares: dat kan allemaal in deze serie. Jan Pawel zelf heeft zijn eigen bijzondere kijk op het leven, die je echt moet zien om te geloven. Niet perse een aanrader, maar als je dan toch niks te kijken hebt kan je een slechtere serie uitzoeken. Toch drie sterren.

Naast Bartlomiej Topa (Karbala), Katarzyna Herman (The Lure) en Martyna Byczkowska (The Woods) zijn ook Michal Sikorski (Freestyle) en Kiryl Pietruczuk (Ultraviolet) in deze serie te zien. Maciej Buchwald en Kordian Kadziela regisseerden elk 4 afleveringen.

Bartłomiej Topa als Jan in '1670'. Bron: Netflix

Vanaf 13 december 2023 is het eerste seizoen van 1670 te streamen op Netflix. Genre: komedie. Aantal afleveringen: 8. Lengte afleveringen: ca. 35 minuten.