Recensie: HBO Max-serie 30 Coins seizoen 2 vol gruwelen en mysterie

Met Billions-acteur Paul Giamatti

Vanaf maandag 23 oktober staat het tweede seizoen van 30 Coins op HBO Max. Deze Spaanse mix tussen thriller en misdaad was een succesje voor de Europese tak van HBO en Warner Bros, maar is het vervolg net zo de moeite waard als het eerste seizoen? Lees hier de recensie van 30 Coins seizoen 2.

De hel
Nadat pater Vergara een jaar lang leven in de krochten van de hel heeft doorstaan, moet hij vechten tegen een onverwachte dreiging die het voortbestaan van de wereld in gevaar brengt. Om het vergaan van de wereld te voorkomen zal Vergara moeten samenwerken met zijn voormalige vijanden. Daarbij moet hij ook de hulp inroepen van Elena die, nadat ze uit een coma is ontwaakt, samen met Paco en een aantal inwoners van Pedraza met allerlei gevaren te maken zal krijgen.

Entertainment-score: 60% | IMDb ★ 7,1

Deze recensie gaat over de eerste aflevering van 30 Coins seizoen 2.

Het tweede seizoen begint met het einde van seizoen 1 - hoe de sekteleden elkaar afslachten om (één van) dé dertig munten te bemachtigen. Wie fan is, zit er direct weer lekker in: walgelijke taferelen met maden en stukken mensenvlees. Vervolgens springt het verhaal naar een jaar later. Officiële instanties doen onderzoek naar de onvoorstelbare gebeurtenissen van oktober 2019 in Pedraza. Een bekende influencer doet haar eigen onderzoek ter plaatse en daarbij wordt haar cameraman gruwelijk doorboord door z'n eigen drone. Overlevenden zitten in een psychiatrisch ziekenhuis terwijl Elena en pater Vergara zich in de hel bevinden. Ondertussen biedt een zakenman (Billions-acteur Paul Giamatti) op een veiling in New York een fenomenaal bedrag voor een mysterieus kunstwerk waar Angel ook in geïnteresseerd is. Kortom, voldoende bouwstenen voor een vervolg op 30 Coins. Drie sterren.

Naast Eduard Fernández keren in dit seizoen ook Megan Montaner (If Only), Miguel Ángel Silvestre (Narcos) en Macarena Gómez (La que se avecina) terug. Nieuw in deze serie is acteur Paul Giamatti (Billions). Deze productie wordt geleid door Álex de la Iglesia (El cuarto pasajero) met co-auteur Jorge Guerricaechevarría (Cell 211).

Key art van '30 Coins'. Bron: HBO Max

Vanaf 23 oktober 2023 is 30 Coins seizoen 2 te streamen op HBO Max. Genre: drama, fantasie, horror. Totaal aantal afleveringen: 8. Lengte afleveringen: ca. 55 minuten.