Recensie: Nyad is prachtige Hollywoodfilm met gemaakte emotie en geweldig acteerwerk

Met Anette Benning en Jodie Foster

Vanaf donderdag 19 oktober draait de nieuwe film Nyad in de Nederlandse bioscopen. Deze film komt binnenkort ook uit op Netflix, maar kun je nu ook al in de bioscoop bekijken. Gaat dit bijzondere verhaal zowel de bioscoopbezoeker als de streamer pakken? Lees hier de filmrecensie van Nyad.

Zwemmen in Florida
De 60-jarige Diana Nyad blijft gefrustreerd over de manier waarop ze haar zwemcarrière de rug heeft toegekeerd. Nadat ze 30 jaar eerder de marathon niet heeft kunnen volbrengen, begint ze opnieuw te trainen. Haar doel is de eerste persoon te zijn die zonder haaienkooi van Cuba naar de Verenigde Staten zwemt. Steun krijgt ze van haar beste vriendin en coach Bonnie Stoll, die er wel haar bedenkingen bij heeft.

Bron: WW Entertainment | Netflix

Entertainment-score: 75% | IMDb ★ 7,2

De makers van de twee topdocumentaires The Rescue en Free Solo - voor die laatste wonnen ze onder meer een Oscar en een BAFTA voor beste documentaire - maken nu voor het eerste een fictiefilm, gebaseerd op een bijzonder waargebeurd verhaal. Met Anette Benning en Jodie Foster in de hoofdrollen zit het met het acteerwerk wel snor. Helaas heeft deze film wel veel last van het Hollywood-virus: de dialogen voelen authentiek aan, maar dat komt vooral door de manier waarop ze worden uitgesproken. De emotie die op veel momenten wordt opgewekt zijn enorm 'gemaakt', waardoor je bijna wordt 'verplicht' een traantje te laten. Dat gebeurd dan uiteindelijk ook wel, want emotioneel is het verhaal zeker. Met een beter en minder 'gemaakt emotioneel' verhaal had dit echt een topper kunnen zijn. Toch raden we je aan deze film te kijken: 3,5 ster.

Naast Anette Benning (Death on the Nile) en Jodie Foster (The Mauritanian) spelen ook Rhys Ifans (The Kings Man), Luke Cosgrove en Eric T. Miller (Jules) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi (The Rescue).

Vanaf 19 oktober 2023 is Nyad te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama. Tijdsduur: 120 minuten.