Recensie: Crypto Boy geeft klasseverschil tussen generaties intrigerend weer

Bijzondere Nederland-Egyptische Netflix Original

Vanaf donderdag 19 oktober staat de film Crypto Boy op Netflix. Met deze film wil de familie El-Hamus laten zien hoe er in twee generaties wordt gekeken naar geld, naar zekerheid, naar werk en naar het leven in zijn algemeen. Met een constante vraag: hoe lang gaat dit nog goed? Lees hier de recensie van Crypto Boy.

Crypto
In Amsterdam Oost droomt de jonge bezorger Amir van een betere toekomst, maar hij komt niet verder dan het bezorgen van bestellingen voor Burrito, het verouderde Mexicaanse restaurant van zijn vader Omar. Na een ruzie met zijn vader valt hij ten prooi aan de aantrekkingskracht van cryptocurrency en de gedurfde beloften van financiële vrijheid van een ondernemer.

Shahine El-Hamus en Sabri Saad el Hamus in 'Crypto Boy'. Bron: Netflix

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ 5,6

Natuurlijk gaat het in deze film over cryptovaluta, rendement en spaargeld dat verdampt, maar misschien nog wel meer gaat het om familie. Dat bewijst ook de familie El-Hamus, die samen met Jeroen Scholten van Aschat deze film hoogstpersoonlijk op Netflix gebracht hebben. Het knappe van deze film is dat de opbouw heel simpel en tegelijk heel doeltreffend is: het leven lijkt de jonge en enigszins naïeve 20-jarige voor de wind te gaan, totdat alles om hem heen omvalt. Wat dat betreft voelt het ook als een hele persoonlijke film voor de makers. Hij denkt aan het begin van de film eerst aan zichzelf, waarna hij vervolgens een ander motief krijgt: zijn eigen vader helpen. Deze film zit vol emotie, ontroering en ook vol levensvreugde en vrolijkheid, maar heeft uiteindelijk weinig plot of verhaal om omheen te dansen. Dat is enorm jammer, want met dat extra element had deze film een potentiële topper kunnen zijn. 3,5 ster.

Naast Shahine El-Hamus (Belofte van Pisa) en Sabri Saad el Hamus spelen ook Minne Koole (Niemand in de Stad), Raymond Thiry (Quo Vadis, Aida?) en Loes Schnepper (De Dirigent) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Shady El-Hamus (Forever Rich).

Vanaf 19 oktober 2023 is Crypto Boy te kijken op Netflix. Genre: drama. Tijdsduur: 103 minuten.