Recensie: The Marvels is uiterst vermakelijke film met grote Marvel problemen

Met Brie Larson, Iman Vellani en Teyona Parris

Vanaf woensdag 8 november draait de nieuwe film The Marvels in de Nederlandse bioscopen. Marvel is misschien wel hét voorbeeld van de studio waar de blockbuster hoogtij heeft gevierd, maar langzaam verandert Hollywood en worden de blockbusters steeds minder populair. Kan deze film het tij keren of wordt het in navolging van Quantumania weer een teleurstelling? Lees hier de filmrecensie van The Marvels.

"Higher. Further. Faster!"
Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, heeft haar naam heroverd tegen de Kree en wraak genomen op de Supreme Intelligence. Het universum is nu echter gedestabiliseerd en dat heeft grote gevolgen. Carol wordt naar een wormgat gestuurd dat verband houdt met de Kree. Om het universum te redden zal ze haar krachten moeten bundelen met haar nichtje Monica Rambeau en Kamala Khan, ook bekend als Ms. Marvel.

Brie Larson als Carol Danvers, aka Captain Marvel, in 'The Marvels'. Bron: Disney

Entertainment-score: 78% | IMDb ★ 6,1

De kritiek op Marvel Studios houdt na het succes van Avengers: Endgame nog niet over. Ondanks een aantal grote successen, waaronder Guardians of the Galaxy Vol. 3 eerder dit jaar, blijft de positie van Marvel films de afgelopen jaren vooral op kritiek kunnen rekenen. Deze film is ook niet vrij van die kritiek. We vinden in deze film veel elementen terug uit eerdere films die ons niet bevallen: een schurk die weinig aan het verhaal toevoegt, opnieuw een verhaal die het einde van de wereld zou kunnen zijn en een overload aan special effects. Toch werkt het in deze film vele malen beter dan in eerdere titels uit deze fase, vooral omdat deze film zichzelf niet al te serieus neemt. Wat dan overblijft is een film die gewoon heel leuk is: de humor komt prima aan bij de kijker en vooral de familie van Khamala levert een fris element in die humor. Daarnaast zijn de special effects beter dan in veel andere Marvel-films van de afgelopen jaren: nog steeds niet foutloos maar goed genoeg om geen kritiek op te hebben. Een prima film om met een bak popcorn op de schoot voor klaar te gaan zitten. 3,5 ster.

Naast Brie Larson (Lessons in Chemistry), Iman Vellani (Ms. Marvel) en Teyonah Parris (They Cloned Tyrone) spelen ook Zawe Ashton (Mr. Malcolm's List), Park Seo-jun (Parasite) en Samuel L. Jackson (Secret Invasion) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Nia Dacosta (Candyman).

Vanaf 8 november 2023 is The Marvels te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: actie, komedie. Tijdsduur: 105 minuten.