Recensie: Bad Surgeon: Love Under the Knife is indringende docuserie met 'soap'-achtige karakter

Netflixserie over Dr. Paolo Macchiarini: godsgeschenk of gewetenloze moordenaar?

Vanaf 29 november is de docuserie Bad Surgeon: Love Under the Knife te zien op Netflix. Deze waargebeurde medische fraudezaak is ongekend in zijn soort. Zitten we op het puntje van onze stoel en krijgt de megalomane oplichter zijn welverdiende straf? Lees hier onze serierecensie van Bad Surgeon: Love Under the Knife.

Luchtpijptransplantaties
Dr. Paolo Macchiarini is wereldberoemd vanwege zijn revolutionaire luchtpijptransplantaties met stamcellen. Er is echter één probleem: zijn patiënten blijven sterven. De chirurg werd gezien als een pionier in de regeneratieve geneeskunde. Hierbij worden organen gebruikt die in een laboratorium zijn gekweekt en getransplanteerd in patiënten. Dr. Paolo Macchiarini wist jarenlang vriend en vijand om de tuin te leiden en gebruikte de media om zijn wetenschappelijke fraude in stand te houden.

Entertainment-score: 75% | IMDb ★ 7,3

Bad Surgeon: Love Under the Knife behandelt zowel het professionele leven als het privéleven van de geniale charmante chirurg. Het is een doordringend verhaal van een oplichter zonder scrupules met megalomane trekjes. De nabestaanden komen veelvuldig aan het woord en dat levert een emotionele documentaire op. Deze serie over de in Zwitserland geboren Italiaan houdt het midden tussen een misdaadthriller en een soap. Helaas ligt de focus naar verhouding te veel op het soap gedeelte. Begrijpelijk, omdat het jetset leven van de chirurg en zijn verloofde op zijn minst opmerkelijk met smeuïge details te noemen is. Interessanter en completer was het geweest als we wat meer waren meegenomen in de achtergrond van deze arts en hoe hij ertoe kwam om alle regels van wetenschappelijk onderzoek aan zijn laars te lappen terwijl de ene patiënt na de ander geslachtofferd werd. Toch houdt Bad Surgeon: Love Under the Knife je op het puntje van de stoel: tenslotte wil je weten of en hoe deze gewetenloze moordenaar gestraft zal worden. Drieënhalve ster.

Over de docuserie
In deze serie komt Dr. Paolo Macchiarini zelf aan het woord. Daarnaast zien we Benita Alexander (journalist en ex-verloofde), Kalle Grinneman en Oscar Simonson (ex-collega's) in de serie. Verder worden beelden van patiënten getoond en worden nabestaanden en Zweedse journalisten geïnterviewd. Deze productie is geregisseerd door Ben Steele (Orphans of Ebola).

Poster van 'Bad Surgeon: Love Under The Knive'. Bron: Netflix

Vanaf 29 november 2023 is Bad Surgeon: Love Under the Knife op Netflix. Genre: documentaire, wetenschap. Aantal afleveringen: 3. Lengte afleveringen: ca. 53 minuten.