Recensie: in American Symphony schrijft Grammy-winnaar Jon Batiste een magnum opus voor zijn doodzieke vrouw

Een prachtige docu over leven vol contrasten

Vanaf 29 november is de documentaire American Symphony te zien op Netflix. De bevlogen zanger, muzikant en componist Jon Batiste schrijft zijn 'magnum opus' terwijl zijn vrouw vecht tegen kanker, in een ontroerende ode aan liefde, creativiteit en de kunst van het overleven. Een dikke aanrader. Lees hier de filmrecensie van American Symhony.

Jon en Suleika
Begin 2022 is muzikant Jon Batiste de meest gevierde artiest van het jaar met elf Grammy-nominaties. In het midden van deze grote triomf, is Jon ondergedompeld in zijn meest ambitieuze uitdaging tot nu toe: het componeren van 'American Symphony', een originele symfonie die op een spannende manier de klassieke tradities van de vorm opnieuw uitbeeldt en een uitgebreide en inclusieve diaspora van muziek samenbrengt voor een uitvoering in het Carnegie Hall. Dit buitengewone bijzondere traject wordt echter verstoord wanneer Batiste's partner - bestsellerauteur Suleika Jaouad - te horen krijgt dat haar lang sluimerende kanker is teruggekeerd.

Suleika Jaouad en Jon Batiste in de documentaire 'American Symphony"

Entertainment-score: 77% | IMDb ★ 7,8

Misschien is multi-instrumentalist Jon Batiste iets minder bekend in ons kikkerlandje maar in de Verenigde Staten harkte deze man de ene na de ander grote muziekprijs binnen. Terwijl zijn roem en bekendheid groeit, vecht zijn vrouw in het ziekenhuis tegen een ernstige vorm van leukemie. Een imponerende documentaire die even moet landen voordat het echt gaat boeien. Regisseur Matthew Heineman heeft een productie gemaakt die naast een liefdesbrief voor muziek, de hoge pieken en vreselijke diepe dalen laat zien van deze afschuwelijke ziekte. Een meeslepende en intieme productie die gezien mag worden, ook als je de muziek van Batiste niet helemaal in je hart sluit. Vier sterren.

Naast Jon Batiste en Suleika Jaouad zijn onder anderen ook Billie Eilish en Lady Gaga te zien in deze documentaire. Deze productie is geregisseerd door Matthew Heineman (A Private War).

Vanaf 29 november 2023 is de film American Sympony te zien op Netflix. Genre: documentaire. Tijdsduur: 104 minuten.