Recensie: May December is vreemde mix tussen donker drama en soap

Todd Haynes zet schitterend werk neer

Vanaf donderdag 30 november draait de nieuwe film May December in de Nederlandse bioscopen. Todd Haynes heeft een behoorlijke reputatie opgebouwd als het gaat over dramafilms met een zwart randje. Met deze film bewijst de regisseur, samen met de twee sterke vrouwelijke acteerprestaties, dat hij in het rijtje van de grote drama-meesters hoort. Lees hier de filmrecensie van May December.

"This is just what grown-ups do"
Het verhaal gaat over de vrouwen Gracie en Berry. Twintig jaar nadat hun affaire over de tabloids werd uitgesmeerd, bereiden Gracie en haar man Joe - 20 jaar jonger dan zij - zich voor op het afstudeerfeest van hun twee kinderen. Wanneer Hollywood-actrice Berry meer tijd doorbrengt bij de familie om Gracie beter te leren kennen, komt de familiedynamiek hevig onder druk te staan.

Natalie Portman en Julianne Moore in 'May December'. Bron: WW Entertainment

Entertainment-score: 68% | IMDb ★ 7,3

De start van deze film is langzaam: we moeten nog een beetje in het verhaal groeien. Wat gaat er exact gebeuren? Net als voor ons moeten voor Elizabeth, het karakter waar Natalie Portman compleet in kruipt, de puzzelstukjes nog op zijn plaats vallen. Pas na het gesprek met een aantal bekenden van Gracie - het personage dat Elizabeth moet spelen in een tv-film - vallen die stukjes echt op haar plaats. Het drama dat achter Gracie schuilgaat is iets dat we ook aan het einde van deze film nog niet te weten zijn gekomen, maar dat Elizabeth in haar 'method acting' misschien een stapje te ver is gegaan... dat is dan wel duidelijk. Vooral het feit dat deze film het donkere drama op de voorgrond mixt met elementen die rechtstreeks uit een soap kunnen komen, bijvoorbeeld de campy dialogen in het begin van de film en de bombastische pianoklanken in de muziek, is een interessante keuze die niet verveeld. Dat we de 'film in de film' uiteindelijk op een schitterende manier te zien krijgen en dat juist dát hetgene is dat we nog wel even met ons meenemen, is iets dat we niet snel vergeten. 4 sterren.

Naast Natalie Portman (Carol) en Julianne Moore (Far From Heaven) spelen ook Charles Melton (Bad Boys for Life), GPiper Curda (Back on the Strip) en Cory Michael Smith (First Man) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Todd Haynes (Dark Waters).

Vanaf 30 november 2023 is May December te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama. Tijdsduur: 117 minuten.