Recensie: If These Walls Could Sing is bijzonder openhartige muziekdocu over Abbey Road

Documentaire van Mary "dochter" McCartney

Vanaf 6 januari staat de film If These Walls Could Sing op Disney+. Het is een van de meest bijzondere en meest geprezen studios van de wereld: Abbey Road Studios in Londen. Mary McCartney, die deze documentaire maakt, groeide daar praktisch gezien op. Welke bijzondere verhalen hebben de muren, de vloeren en de (tijdelijke) bewoners van de studio te vertellen? Lees hier de recensie van If These Walls Could Sing.

"Let's just walk over the road"
Al ruim 90 jaar vormt Abbey Road Studios het hart van de muziekindustrie. In deze persoonlijke film vol herinneringen en ontdekkingen leidt Mary McCartney ons door negen decennia geschiedenis.

Bron: Disney Plus

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★½

Entertainment-score: 83% | IMDb ★ 7,2

Na de opening van de Abbey Road Studios door Edward Elgar kende zij vele grote sterrenbezoekjes. Veel van die sterren, waaronder Paul McCartney, prominent lid van de band die Abbey Road groot maakte, zien we in deze documentaire. Een documentaire die doordrenkt is van liefde voor het gebouw en de drie studios die daar onderdeel van uitmaken. Bijzonder gedoen gedaan vinden wij de mix die gemaakt is tussen de aandacht voor popmuziek als die van The Beatles, Elton en Pink Floyd én de aandacht voor de klassieke muziek, waarbij het natuurlijk heel fijn is om de inmiddels 90-jarige John Williams weer eens over zijn vak te horen praten. Klein puntje van kritiek: de opening van de studio door Elgar had wel iets meer aandacht mogen krijgen. Toch snappen we ook dat voor het grote publiek namen als The Beatles en Pink Floyd interessanter zijn dan een componist die inmiddels alweer 90 jaar dood is. 4,5 ster.

Onder meer Paul McCartney, Ringo Starr, Elton John, John Williams (The Fabelmans), Cliff Richard en Nile Rodgers in deze film. Deze productie is geregisseerd door Mary McCartney.

Vanaf 6 januari 2022 is If These Walls Could Sing te kijken op Disney+. Genre: documentaire. Tijdsduur: 86 minuten.