Recensie: in actiespektakel Fast X kan het balletje ontzettend raar rollen

Met onder andere Vin Diesel, Jason Momoa, Charlize Theron en Helen Mirren

Vanaf 17 mei is de film Fast X te zien in de bioscopen. 22 jaar na de eerste keer 'snel en furieus' zijn we aangekomen bij het tiende deel en gaan we wéér de hele wereld over met Vin Diesel en zijn familie. Met als hoogtepunt een bom (in de vorm een enorme bal) door de straten van Rome. Lees hier hier de filmrecensie van Fast X.

Dante Reyes
In het tiende deel gaat het team de confrontatie aan met de dodelijkste tegenstander die hun pad ooit heeft gekruist. In Fast Five uit het jaar 2011 wisten Dom en zijn team de corrupte Braziliaanse drugsbaron Hernan Reyes en zijn imperium uit te schakelen op een brug in Rio de Janeiro. Zij wisten niet dat de zoon van Reyes daar getuigen van was en zint op wraak.

Acteur Vin Diesel (Dom) en Daniela Melchior (Isabel) in de film 'Fast X'

Beoordeling van Gids.tv: ★★½

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ 5,8

Het gaspedaal wordt wederom hard ingetrapt: met deze film hebben de fans een nieuwe popcornknaller te pakken waarbij je vrijwel de hele film de riemen stevig vast moet doen. Ook nu weer is de actie immens over-de-top en is de chaos en destructie enorm. De smaakmaker van deze film is - hoe kan het ook anders - de schurkenrol van Jason Momoa, die de boel lekker op stoom brengt. De cast is - net als de actie - gigantisch: het moge duidelijk zijn dat met onder meer mini-rollen voor Helen Mirren en Jason Statham het meeste geld in de cast is gaan zitten. Minpunten zijn er zeker ook: het overdreven en misplaatste drama is rampzalig en de tranen van Vin Diesel zijn inmiddels eigenlijk alleen nog maar lachwekkend. Ook in dit tiende deel is het verhaal flinterdun en de geloofwaardigheid totaal verdwenen. Goed nieuws voor de liefhebbers: Fast X: Part Two gaat er zeker komen en als je na de eerste credits nog in de zaal zit zal je zien wat dat op gaat leveren. Tweeënhalve ster.

Naast Vin Diesel (xXx) en Michelle Rodriguez (Widows) zijn ook Jordana Brewster (American Heist), Charlize Theron (Mad Max: Fury Road), Ludacris (Crash), Tyrese Gibson (Ride Along 2), Nathalie Emmanuel (Game of Thrones), John Cena (Playing with Fire), Alan Ritchson (Reacher), Jason Momoa (Dune), Jason Statham (The Meg), Brie Larson (Captain Marvel), Rita Moreno (West Side Story) en Helen Mirren (Red) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Louis Leterrier (The Transporter).

Vanaf 17 mei 2023 is de film Fast X te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: actie, avontuur, misdaad. Tijdsduur 141 minuten.