Recensie: Unknown: Killer Robots laat huiveringwekkende ontwikkelingen AI in oorlogsvoering zien

Het begin van het einde?

Vanaf 10 juli is de documentaire Unknown: Killer Robots te zien op Netflix. De streamingdienst pakt deze maand weer uit met documentaires over zeer verschillende onderwerpen: we gaan namelijk van de muziek van WHAM! naar een portret over cultleiders. Deze docu in die reeks gaat over robots die naast nuttige en goede kanten ook een duistere en verontrustende kant laat zien die de wereld en ons allemaal kan vernietigen. Lees hier de recensie van Unknown: Killer Robots.

Kunstmatige intelligentie in oorlogsvoering
In het militair-industrieel complex wordt een nieuwe soort soldaat gecreëerd: robots aangedreven door AI: kunstmatige intelligentie. Deze veranderen de manier van oorlogsvoeren doordat ze steeds vaker zelfstandig handelen op het slagveld. De documentaire belicht de race van soldaten en wetenschappers om deze technologieën te ontwikkelen, en de inzet van activisten om de grote risico's ervan aan het licht te brengen.

Entertainment-score: 65% | IMDb ★ 6,4

Dit najaar komt de film The Creator naar de bioscopen, die een verontrustende kijkje in de toekomst belooft: hoe gaan de robots uiteindelijk de wereld overnemen? Is dit sciencefiction of werkelijkheid? Deze documentaire geeft hier alvast wat antwoorden op en laat een zeer verontrustend beeld zien. Een beeld van hoe de mensheid uiteindelijk wordt ingehaald door slimme software. En dit met alle catastrofale gevolgen van dien. Het is misschien slim om nu alvast een ondergrondse bunker in te richten, want dit voorspelt weinig goeds. Een actuele documentaire waar we eigenlijk helemaal niets van willen weten maar als duistere wolken boven ons hangt. Drie sterren.

Onder andere is de voormalig US Navy Seal en mede-oprichter van Shield AI Brandon Tseng te zien in deze documentaire. Deze productie is geregisseerd door Jesse Sweet (The Iceman and the Psychiatrist).

Bron: Netflix

De documentaire Unknown: Killer Robots maakt deel uit van het nieuwe docuserie-evenement Unknown met wekelijkse afleveringen. Genre: documentaire. Tijdsduur: 68 minuten.