Recensie: En dag och en halv [A Day and a Half] over tragisch gijzelingsdrama uit Zweden

Met Alma Pöysti, Fares Fares en Alexej Manvelov

Vanaf 1 september is de film En dag och en halv (ook bekend onder de Engelse titel A Day and a Half) te zien op Netflix. In zijn speelfilmdebuut toont filmmaker Fares Fares hoe een Albanese man zijn dochter terugeist van zijn Zweedse vrouw. Een thriller over onder andere racisme die langzaam maar zeker in groot drama verandert. Lees hier de filmrecensie van En dag och en halv.

Ontvoering
Het verhaal gaat over Artan. Hij wil herenigd worden met zijn dochter. Om dit te bewerkstelligen dringt hij gewapend het medisch centrum binnen waar zijn van hem vervreemde vrouw Louise werkt. Artan ontvoert haar in een wanhopige poging om zijn dochter weer te kunnen zien. Tijdens de bloedhete zomer doorkruisen ze het Zweedse platteland terwijl de politie hen op de hielen zit. In de auto bij hen, achter het stuur, is Lukas, die alles tracht te doen om de spannende situatie tot een goed eind te brengen.

Acteur Alexej Manvelov (Artan) en Alma Pöysti (Louise) in de film 'A Day and a Half'

Entertainment-score: 58% | IMDb ★ 5,9

Mede door het feit dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, wil je blijven kijken om te weten hoe dit afloopt. Waar je als kijker aanvankelijk Artan neerzet als een doorgeslagen gek en vrouwenhater, blijkt de waarheid iets genuanceerder. In die zin lijkt Fares in zijn speelfilmdebuut - de regisseur is vooral bekend als acteur van de hitserie Westworld en films als Star Wars: Rogue One uit 2016 - te willen zeggen: kijk soms, ook als media, iets nauwkeuriger naar bepaalde zaken. Want ook Louise (Alma Pöysti) blijkt namelijk niet per se wie ze aanvankelijk beweert te zijn. Een slepende thriller die wat snelheid mist en een finale waar je ook wat van kunt vinden. Kleine drie sterren.

Naast Fares Fares (The Wheel of Time) en Alma Pöysti (Black Water) is ook Alexej Manvelov (The Contractor) te zien in deze film. Deze productie is het regiedebuut van acteur Fares Fares.

Vanaf 1 september 2023 is de film En Dag Och en Halv te zien op Netflix. Je kunt de titel ook vinden onder de Engelse titel A Day and a Half. Genre: drama, thriller, mysterie. Tijdsduur: 94 minuten.