Recensie: in Dumb Money gaan amateurbeleggers de strijd aan tegen grote jongens van Wall Street

Een waargebeurd en bizar verhaal van de makers van Pam & Tommy en I'Tonya

Vanaf 28 september is de film Dumb Money te zien in de bioscopen. De coronapandemie loopt op zijn einde in 2021 als een groep amateurbeleggers massaal Gamestop-aandelen koopt. De gevolgen laat Wall Street op zijn grondvesten schudden. Lees hier de filmrecensie van Dumb Money.

David versus Goliath
In het jaar 2021 zet een groep amateurbeleggers en Reddit-gebruikers de beleggingswereld totaal op zijn kop door massaal aandelen te kopen van de verliesmakende videogame-winkel GameStop. Ze creëerden eigenhandig een ’short squeeze’ waarmee ze één van meest machtige hedgefunds op Wall Street neerhaalden door samen te spannen tegen de grootgewichten van de beurs. In dit bizarre, maar waargebeurde David versus Goliath-verhaal vertolkt Paul Dano de legendarische Youtuber en investeerder Keith Gill, die online bekendheid verwierf als ‘Roaring Kitty’.

Acteur Paul Dano is Keith Gill in de film 'Dump Money'

Entertainment-score: 75% | IMDb ★ 7,2

Dumb Money is een soort tegenhanger van de legendarische films The Wolf of Wall Street en The Big Short. Maar nu zijn de kleine amateurbeleggers de helden. Zelfs als je niets van de beleggingswereld of aandelen weet is dit bizarre verhaal het kijken waard. Een heerlijke komedie van regisseur Craig Gillespie (bekend van de topfilm I'Tonya) die goed het contrast van arm en rijk laat zien. De film maakt gebruik van sympathieke arbeiders en studenten in Texas, Pittsburgh en Boston, terwijl de jongens van Wall Street zwemmen in geld, tennissen of luxe maaltijden krijgen geserveerd door bedienden. Vooral de cast maakt de film met onder andere geweldige rollen voor Paul Dano, Sebastian Stan, America Ferrera en Pete Davidson. Geen perfecte film maar wel eentje die je gezien moet hebben. 3,5 sterren.

Naast Paul Dano (The Fabelmans) en Shailene Woodley (Ferrari) zijn ook Seth Rogen (Superbad), Vincent D'Onofrio (Full Metal Jacket), America Ferrera (Ugly Betty), Pete Davidson (Bodies Bodies Bodies), Myha'la Herrold (Black Mirror), Sebastian Stan (I'Tonya), Nick Offerman (The Last of Us), Dane DeHaan (Oppenheimer), Anthony Ramos (In The Heights) en Clancy Brown (The Shawshank Redemption) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Craig Gillespie (Cruella).

Vanaf 28 september 2023 is de film Dumb Money te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Biografie, Drama, Komedie. Tijdsduur: 105 minuten.