Recensie: Once Upon a Studio is prachtige liefdesbrief aan 100 jaar Disneygeschiedenis

Disney Legend en wereldberoemde Disney stemmen weer te horen én zien

Vanaf maandag 16 oktober staat de film Once Upon a Studio op Disney+. Op de dag van schrijven bestaat de Walt Disney Company honderd jaar en dat viert het bedrijf niet alleen met feesten in de verschillende Disney parken, maar ook op streamingdienst Disney+ met de release van deze prachtige short. Lees hier de recensie van Once Upon a Studio.

De 100ste verjaardag
Wanneer de laatste werknemers van de Walt Disney Animation Studios de studio verlaten, zullen alle Disney personages van vroeger en nu tot leven komen. De karakters - zowel helden als schurken - worden allemaal opgetrommeld om op de foto te gaan voor de 100ste verjaardag van de befaamde studio.

Mickey, Minnie, Stitch, Timon, Chesire Cat, Pascal en Knabbel en Babbel vallen uit de fotolijstjes. Bron: Disney

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★★

Entertainment-score: 94% | IMDb ★ 8,9

Laten we eerlijk zijn: iedereen is opgegroeid met films van de studio waar deze kortfilm een ode aan brengt: Disney. Of het nu Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, De Leeuwenkoning of Frozen is: iedereen kent wel één of meer personages die groot zijn gemaakt door de verhalen van Walt Disney en zijn opvolgers. Deze short zal dus ook voor vrijwel iedereen één groot feest der herkenning zijn. In elk shot van deze korte film, die zonder credits nog geen zes minuten duurt, zit een verhaal. Wat dat betreft is deze short bijna het levensverhaal van Walt zelf: in elke tekening zit een verhaal en in elk verhaal zit magie. Een tip: zet na de oorspronkelijke Engelse taal voor dat kleine beetje jeugdsentiment - hoe oud je ook bent, voor iedereen zijn er bekende stemmen te horen - ook een keer de Nederlandstalige versie aan: veel van de oorspronkelijke Nederlandse stemmen zijn ook terug voor de short. 5 sterren.

Naast Chris Diamantopoulos (Mickey Mouse) en Kaitlyn Robrock (Minnie Mouse) spreken bijna 50 stemacteurs uit de rijke Disney geschiedenis stemmen in voor deze kortfilm: onder meer Josh Gad (Olaf), Dwayne Johnson (Maui), Annika Noni Rose (Tiana), Jodie Benson (Ariel), Paige O'Hara (Belle), Jeremy Irons (Scar), Nathan Lane (Timon), Idina Menzel (Elsa), Kristen Bell (Anna) Alan Tudyk (Mad Hatter) en James Woods (Hades) keren terug. Ook is er archiefmateriaal gebruikt van stemacteurs die inmiddels zijn overleden, zoals Bobby Driscoll, Robin Williams en Cliff Edwards. Deze productie is geregisseerd door Dan Abraham en Trent Correy.

Vanaf 16 oktober 2023 is Once Upon a Studio te kijken op Disney+. Genre: kortfilm. Tijdsduur: 10 minuten.