Recensie: Netflix-serie Bodies is intrigerend, surrealistisch drama

Filosofisch vraagstuk in Britse misdaadjas

Vanaf donderdag 19 oktober staat de miniserie Bodies op Netflix. Een surrealistische Britse misdaadserie met een intrigerend thema: teveel thema's en te complex of juist knap gedaan? Lees hier de recensie van Bodies.

Vier verschillende tijdperken
Vier rechercheurs in vier verschillende tijdperken vinden het lichaam van hetzelfde moordslachtoffer in het Londense Whitechapel. Edmond Hillinghead is in 1890 een ijverige rechercheur terwijl Jack the Ripper door de straten sluipt. In 1941 regeert Charles Whiteman over de straten door de oplichterspraktijken te leiden die hij hoort op te doeken. Shahara Hasan voert een strijd met racistische relschoppers in 2023 en in het jaar 2053 kampt de jonge Maplewood met geheugenverlies als een van de laatste overlevenden van een angstaanjagende techno-Apocalyps.

Entertainment-score: 80% | IMDb ★ 7,2

Deze nieuwe Netflix serie heeft een intrigerend thema te pakken: één en hetzelfde lijk dat in vier verschillende tijdperken op dezelfde locatie gevonden wordt. Zo toont Bodies interessant genoeg de toegenomen kennis in de loop der tijd op het gebied van opsporingstechnieken en autopsiemogelijkheden. Hét filosofisch vraagstuk over lotsbestemming loopt als een rode draad door Bodies heen: kan de mens zijn lot en dat van anderen veranderen? Switchen tussen de verschillende tijdperken in dit surrealistische drama maakt de serie hier en daar gecompliceerd en het is dan ook opletten geblazen. De diverse thema’s die per tijdvak in Londen spelen - zoals homofobie, antisemitisme, extreem rechtse haat en armoede - geven Bodies een diepere gelaagdheid. En dat alles overgoten met de sfeer van mysterie maakt kijken zeker de moeite waard. Drieënhalve ster.

Naast Stephen Graham (Gangs of New York) zien we ook Shira Haas (Unorthodox) en Jacob Fortune-Lloyd (The Queen's Gambit). Deze productie wordt geleid door Paul Tomalin (No Offence).

Stephen Graham en Shira Haas in 'Bodies'. Bron: Netflix

Vanaf 19 oktober 2023 is Bodies te streamen op Netflix. Genre: drama, misdaad. Totaal aantal afleveringen: 8. Lengte afleveringen: ca. 55 minuten.