Recensie: Chicken Run: Dawn of the Nugget is prachtige Aardman animatie met boodschap

De kippen zijn terug!

Vanaf vrijdag 15 december staat de film Chicken Run: Dawn of the Nugget op Netflix. Ginger, Rocky en de volledige kippenren zijn drieëntwintig jaar (!) na de release van het origineel eindelijk terug van weggeweest: mede dankzij de streamingdienst Netflix. Hebben we weer een enorm vermakelijke avondje film voor de boeg? Lees hier de recensie van Chicken Run: Dawn of the Nugget.

Gaan we van het eiland?
Ginger is ontsnapt aan de boerderij van Mrs. Tweedy en heeft eindelijk haar grote droom gevonden: een vredig eiland voor de hele kudde kippen, ver van de gevaren van de mensenwereld. Wanneer zij en Rocky een klein meisje genaamd Molly uitbroeden, lijkt Gingers gelukkig einde compleet. Maar op het vasteland wordt de hele kippensoort geconfronteerd met een nieuwe, afschuwelijke bedreiging. Om dit tegen te gaan zetten Ginger en de andere kippen vrienden hun eigen zwaarbevochten vrijheid op het spel.

Screencap uit trailer van 'Chicken Run: Dawn of the Nugget'. Bron: Netflix

Entertainment-score: 80% | IMDb ★ 7,2

Netflix verrast met de release van de nieuwste Aardman-film: een vervolg op de film Chicken Run uit 2000. Drieëntwintig jaar geleden alweer, dus voor veel liefhebbers zal het bijna als jeugdsentiment voelen om Ginger en Rocky weer terug te zien. Deze sequel haalt helaas nergens de hoogten van het eerste deel. Het verhaal is leuk genoeg om het ruime anderhalf uur te vullen en bevat tussen de regels door nog wel de nodige (maatschappij)kritiek, maar over het algemeen kiest het verhaal de veilige route. De film verdrinkt regelmatig in haar eigen format, waardoor de creativiteit niet lekker naar voren komt. Die creativiteit zit hem voornamelijk in de animatie, die er wonderschoon uitziet. Het stemmenwerk is niet overal vlekkeloos, maar de grote uitblinker is in onze ogen Bella Ramsey als het nieuwe karakter Molly, die ook nog eens het hart van de film vormt. Al met al niet het beste dat we van Aardman gezien hebben, maar vermakelijk is deze film zeker. Gelukkig is de klei van de bijzondere animatiestudio - in tegenstelling tot de geruchten die laatst de ronde deden - nog niet op. 3,5 ster.

In de stemmencast van deze film vinden we onder meer Thandiwe Newton (All the Old Knives), Zachary Levi (Shazam: Fury of the Gods), Bella Ramsey (The Last of Us), Imelda Staunton (The Crown) en Nick Mohammed (Ted Lasso) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Sam Fell (Flushed Away).

Vanaf 15 december 2023 is Chicken Run: Dawn of the Nugget te kijken op Netflix. Genre: komedie. Tijdsduur: 97 minuten.