Recensie: hartverscheurende film Room staat nu op Netflix

Met Brie Larson en Jacob Tremblay

Sinds 6 maart staat de film Room op Netflix. Deze krachtige boekverfilming over een moeder en zoon die uit hun jarenlange gevangenschap weten te ontsnappen, is hartverscheurend, ontroerend en zinderend spannend.

3 bij 3 meter
Voor de kleine jongen Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een helse gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van ongeveer 3 bij 3 meter. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

Brie Larson en Jacob Tremblay in de film 'Room'

Voor wie deze film nog niet gezien heeft, is Room een indrukwekkende kijktip. De film wisselt constant van perspectief tussen moeder en zoon. Zo schetst regisseur Lenny Abrahamson op briljante wijze het verschil tussen Jack en Joy. Het jongetje neemt zijn nieuwe omgeving beetje bij beetje in zich op, terwijl zijn moeder wordt geconfronteerd met een wereld die zonder haar is blijven draaien. Dit levert een indringend portret op van de band tussen moeder en zoon. Een relatie die tastbaar wordt gemaakt door de krachtige acteerprestaties van Brie Larson en de kleine Jacob Tremblay. Dankzij de mooie regie is Room niet alleen triest en ontroerend, maar ook vertederend. Een kleine film die een verpletterende indruk achterlaat.

Room is vanaf 6 maart 2020 te zien op Netflix. Genre: Drama. Tijdsduur: 118 minuten. IMDb-score: 8,1.

Meer actueel TV-nieuws