Recensie: interessante documentaire Las Cintas de Rosa Peral [Rosa Perals Tapes] roept vragen op

Is het een #MeToo-kwestie of was het een 'crime passionel'?

Vanaf 8 september is de documentaire Las Cintas de Rosa Peral te zien op Netflix. In deze true crime documentaire geeft Rosa Peral haar eerste interview vanuit de gevangenis sinds haar veroordeling voor de moord op haar partner. Lees hier de recensie van Las Cintas de Rosa Peral.

Eerste interview
Op 1 mei 2017 vermoorden politieagenten Rosa Peral en haar minnaar Albert López, Rosa's vriend Pedro Rodríguez. Hij was ook een politieagent. Zijn lijk werd in een uitgebrande auto gevonden. Voor het misdrijf werd Peral veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf. In deze documentaire vertelt zij in een eerste interview vanuit de gevangenis, haar kant van het verhaal. Verder komen haar vader aan het woord, de advocaten die bij het proces betrokken waren en de journalisten die destijds verslag deden van deze Spaanse Me Too-affaire.

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ 5,7

In de true crime documentaire Las Cintas de Rosa Peral geeft Netflix een interessante kijk op hoe Rosa Perals rechtszaak in 2020 is verlopen. Door de enorme aandacht van de media was de ‘Zwarte Weduwe’ al ruimschoots voor het proces begon aan de schandpaal genageld. Voor Rosa Perals zogenaamde promiscue gedrag is zelfs de term ‘anti-monogame pathologie’ bedacht. De gang van zaken is te duiden als een Spaanse #MeToo-affaire. Heel afleidend is het feit dat de documentaire wordt nagesynchroniseerd. En dat terwijl het juist zaak is goed op te letten, want er wordt flink wat heen en weer gesprongen in de tijd. Niet alle vragen die op worden geworpen worden beantwoord en het interview met Rosa Peral - en daarmee de documentaire - eindigt nogal abrupt. Wellicht is de serie El Cuerpo en Llamas (ook te zien op Netflix) daarom een aanrader voor wie dieper wil duiken in deze tragische zaak waarin alleen verliezers zijn. Dankzij de huidige perikelen rondom het Spaanse dames voetbalteam, is de release van deze docu voor Netflix wel perfect getimed. Mede daardoor is het zeer relevant en krijgt het drie sterren.

Rosa Peral is de hoofdrolspeler in deze true crime documentaire. Fragmenten van de getuigenissen van haar 'partner in crime' Albert López en van haar vrienden tijdens het proces zijn opgenomen in de documentaire. Las Cintas de Rosa Peral is geregisseerd door Manuel Perez en Carles Vidal Novellas.

Rosa Peral en vriend. Bron: Netflix

Vanaf 8 september is Las Cintas de Rosa Peral, ook bekend onder de Engelse titel Rosa Peral's Tapes, te zien op Netflix. De regie is in handen van Carles Vidal Novellas en Manuel Perez. Genre: documentaire, misdaad. Tijdsduur: 80 minuten.