Recensie: Hermana Muerte [Sister Death] is mooi gefilmde, duistere horror met onverwacht tragische ontknoping

Sterk staaltje acteerwerk van Aria Bedmar in deze Spaanse Netflix Original

Vanaf vrijdag 27 oktober staat de Spaanse bovennatuurlijke horrorfilm Hermana Muerte (ook bekend onder de Engelse titel Sister Death) op Netflix. Een non met twijfels vind haar lotsbestemming in een voormalig klooster met mysterieuze geheimen. Is het een geloofwaardig verhaal, deze prequel op de film Verónica uit 2017? Lees hier de recensie van Hermana Muerte.

Onheilspellend
De jonge novice Narcisa die in haar kindertijd bovennatuurlijke gaven bleek te hebben, wordt 10 jaar na de Spaanse Burgeroorlog naar een oud klooster gestuurd. Het klooster is inmiddels omgebouwd tot een school voor kansarme meisjes. Narcisa gaat daar aan de slag als lerares om de meisjes in verschillende vakken te onderwijzen. Al snel na haar aankomst wordt Narcisa gekweld door verontrustende situaties en vreemde gebeurtenissen. In het voormalig klooster waart iets onheilspellends rond. De novice ontrafelt stap voor stap met haar bovennatuurlijke gaven de verschrikkelijke geheimen van het klooster.

Entertainment-score: 72% | IMDb ★ 7,2

Hermana Muerte opent met mooie oude camerabeelden uit het jaar 1939. We zien een jong meisje dat aanbeden wordt door de dorpelingen. De vele kruizen en rozenkransen in de scènes duiden op de aanwezigheid van óf het kwaad óf juist van iets goeds. Hoe dan ook: het meisje is een fenomeen. Jaren later blijkt zij tot het klooster te zijn toegetrede. Althans, de eeuwige beloften voor een huwelijk met Christus moeten nog worden afgelegd, maar als jonge novice gaat Narcisa lesgeven in een tot meisjesschool omgebouwd klooster. De kogelgaten van de oorlog zijn nog zichtbaar, onzichtbaar is de tragedie die daar heeft plaatsgevonden. Op typische ‘horrorwijze’ krijgt Narcisa hier vele aanwijzingen over doorgegeven. Vallende stoelen, rollende kralen, bloederige visioenen en de dood van een leerling geven de film de juiste spanning. Heel luguber is Hermana Muerte niet, de film bevat precies de juiste mix van horror en mysterie. De spanningsboog wordt goed onderhouden dankzij de geluidseffecten en gekozen muziek. Aria Bedmar speelt een geloofwaardige non met bovennatuurlijke krachten. Deze gaven helpen haar in de zoektocht die eindigt met een onverwacht tragische ontknoping. Hermana Muerte krijgt drieënhalve ster.

Aria Bedmar in 'Hermana Muerte'

Naast actrice Aria Bedmar (Acacias 38) spelen ook Maru Valdivielso (Hospital Central) en Luisa Merelas (Las Bestias) in deze film. Hermana Muerte is geregisseerd door Paco Plaza (Verónica) en geschreven door Jorge Guerricaechevarría (30 Coins).

Vanaf 27 oktober 2023 is Sister Death op Netflix. Genre: horror, mysterie. Tijdsduur: 90 minuten.