Recensie: Five Nights at Freddy's brengt mislukte horrorfilm met bizarre animatronische robots

Met Josh Hutcherson en Piper Rubio

Vanaf 26 oktober is de film Five Nights at Freddy's te zien in de bioscopen. Met een leeftijdsclassificatie van twaalf jaar en ouder is deze "horror"-film uitstekend geschikt voor deze doelgroep, liefhebbers van snoeiharde en bloeddorstige griezelfilm hebben hier weinig te zoeken. Met The Hunger Games-acteur Josh Hutcherson in de hoofdrol. Lees hier de filmrecensie van Five Nights at Freddy's.

"Can you survive five nights?"
Het verhaal gaat over Mike Schmidt, Hij is een nachtwaker die bij het plaatselijk restaurant Freddy Fazbear's Pizza begint te werken. Tijdens zijn eerste nacht op het werk realiseert Mike zich dat er iets niet pluis is. Weldra wordt hij geconfronteerd met de waarheid over de poppen die er verblijven: het zijn niet zomaar robots. Ze leven. Zal Mike de vijf komende nachten in het duistere restaurant kunnen overleven?

Acteur Josh Hutcherson (Mike Schmidt) en Piper Rubio (Abby) in de film 'Five Nights at Freddy's'

Beoordeling van Gids.tv: ★½

Entertainment-score: 50% | IMDb ★ 6,1

Five Nights at Freddy’s (afgekort: FNaF en ook bekend als Five Nights) is uitgegroeid tot één van de meest populaire horrorgameseries ooit. Deze videogamereeks - inmiddels bestaande uit negen games - is gemaakt door Scott Cawthon. De stap naar het witte doek is een logische keuze en bioscoopzalen stromen zeker vol voor deze productie. Five Nights at Freddy's heeft een leuke sfeer met knipperende neonlichten en Freddy Fazbear en zijn vrienden in de hoofdrol. Helaas valt het verhaal tegen, wordt het nooit echt eng en blijven de emmers bloed uit. De rode draad van de film, die eigenlijk veel te veel drama bevat, haalt de vaart totaal uit de film en de enkele jumpscares kunnen deze productie ook niet redden. Herkenbaarheid zal de doelgroep over de streep trekken, anders hoef je hier niet aan te beginnen. Zeker niet als je een groot horrorliefhebber bent. Anderhalve ster.

Naast Josh Hutcherson (The Hunger Games) en Piper Rubio (Unstable) spelen ook Matthew Lillard (Scoobi-Doo), Elizabeth Lail (You) en Kat Conner Sterling (A Week Away) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Emma Tammi (Into the Dark).

Vanaf 26 oktober 2023 is Five Nights at Freddy's te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: horror, mysterie, thriller. Tijdsduur: 110 minuten.