Recensie: Spinning Gold over platenbaas Neil Bogart, de man achter Donna Summer en Kiss

Met Jeremy Jordan, Wiz Khalifa en Jason Isaacs

Vanaf 4 mei is de film Spinning Gold te zien in de bioscopen. De rockband KISS, The Isley Brothers, Donna Summer, Gladys Knight, Bill Withers, Giorgio Moroder en The Village People bereikten in de jaren ’70 allemaal hun hoogtepunt dankzij platenbaas Neil Bogart met een grote droom. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Lees hier de filmrecensie van Spinning Gold.

Zeven miljoen schuld
Nog voordat de discomuziek regeerde, was er één platenlabel dat alles veranderde. Met Casablanca Records creëerde Neil Bogart – die werkelijk alles deed om een dikke hit te scoren - het meest succesvolle, onafhankelijke platenlabel aller tijden. Door een mix van creatieve waanzin en een totaal geloof in elkaar en de muziek die ze maakten vormde zijn team van jonge muziekliefhebbers een hele eigen muziekcultuur.

Bron: Hero Entertainment

Entertainment-score: 69% | IMDb ★ 6,6

Een muzikale geschiedenisles over een man met een missie: platenbaas Neil Bogart. De meeste van ons kennen deze man waarschijnlijk helemaal niet, en daarom is Spinning Gold zeker het kijken waard. Een nostalgische trip down memory lane en muzikale geschiedenisles over deze Amerikaanse doorzetter. Het verhaal van Kiss en later Donna Summer en Gladys Knight (met prachtige nummer Midnight Train to Georgia) zijn hoogtepunten in deze film. Toch is niet alles perfect: de speelduur is aan de lange kant en zijn de decors en special effects soms matig. Ook de over de top musical-achtige finale is jammer. Voor muziekliefhebbers valt er toch ook veel te genieten. Drie sterren.

Naast Jeremy Jordan (serie The Flash) en Jason Isaacs (The Great), Peyton List (Charmed), Lyndsy Fonseca (Kick-Ass), Wiz Khalifa (Fast & Furious 7), Jason Derulo (Cats), Caylee Cowan (Geo) en Dan Fogler (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Timothy Scott Bogart (Touched).

Vanaf 4 mei 2023 is de film Spinning Gold te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Biografie, Drama, Muziek. Tijdsduur: 130 minuten.