Recensie: Athena brengt hevige geweldsexplosies vol chaos, woede en verdriet

Actiethriller met No Time to Die-acteur Dali Benssalah

Vanaf 23 september staat de film Athena op Netflix. Van de makers van de zeer indrukwekkende film Les Misérables uit 2019 (dus niet de musical!) komt wederom een zeer heftige film over een straatoorlog die van kwaad tot erger gaat. Lees hier de filmrecensie van Athena.

Abdel, Karim en Moktar
Athena gaat over militair Abdel. Hij krijgt toestemming om het leger tijdelijk te verlaten nadat zijn jongste broer komt te overlijden bij een vermeende rel met de politie. Eenmaal thuis treft hij zijn familie verscheurd van ellende aan. Zijn broer Karim is uit op wraak, terwijl oudere broer Moktar de spanning probeert te onderdrukken. Snel gaat het van kwaad naar erger en verandert de vertrouwde gemeenschap Athena in een belegerde vesting.

Acteur Dali Benssalah (Abdel) en Sami Slimane (Karim) in de film 'Athena'

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ 6,9

De proloog van de film Athena dendert direct je huiskamer binnen, met grote chaos en geweld. De charismatische cast valt op, met een sterke rol voor Dali Benssalah (No Time to Die) - die in volle actie, maar ook bij imponerende stiltes en tragedies de sterren van de hemel speelt. De actievolle beelden zijn waanzinnig gemaakt en geven je als kijker nauwelijks rust. Athena is véél en dikwijls overweldigend, maar ook zeer actueel. Niet zelden verschijnen er in de media afschuwelijke beelden van politie-eenheden die vaak jonge opstandelingen te lijf gaan. Helaas is een racistisch motief vaak onderdeel van deze straatoorlogen die helaas steeds regelmatiger voorkomen. Ook zien we een sterke verhaallijn aan de kant van de politie. Ook laat Athena perfect zien hoe een straatoorlog (broer tegen broer, familie tegen familie en land tegen land) volledig kan escaleren en haat kan ontsteken. Vier sterren.

Naast Dali Benssalah (No Time to Die) zijn ook Anthony Bajon (Jeux d'influence), Sami Slimane, Ouassini Embarek (The Eddy) en Alexis Manenti (Les misérables) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Romain Gavras (Le monde est à toi).

Vanaf 23 september 2022 is de film Athena te zien op Netflix. Genre: actie, drama, thriller. Tijdsduur: 99 minuten.