Recensie: Stan Lee is documentaire waarin ego van Marvel's 'Godfather' naar voren komt

De grote Stan en zijn stempel op Marvel Comics

Vanaf 16 juni staat de documentairefilm Stan Lee op Disney+. Het is inmiddels niet meer weg te denken uit de hedendaagse popcultuur: Marvel. Het gezicht van alle films was - tot zijn overlijden in 2018 - Stan Lee en in deze documentaire leren we meer over zijn rol binnen de wereld van de stripboeken. Lees hier de recensie van Stan Lee.

Persoonlijk beeldmateriaal
Toen de visionair van Marvel Comics in november 2018 op 95-jarige leeftijd overleed, liet hij een legendarische nalatenschap en enkele van de meest iconische personages uit de populaire cultuur na. Ook liet Lee een schat aan persoonlijk beeldmateriaal en opgenomen herinneringen aan zijn carrière achter die nooit door het publiek werden gezien. In deze documentaire worden die beelden samengeweven om het verhaal van Lee's leven te vertellen, zowel de succes als de valkuilen.

Entertainment-score: 66% | IMDb ★ 7,2

Stan Lee is een documentaire over Stan Lee waarin Stan Lee vertelt hoe goed Stan Lee is. Beter kunnen we deze documentaire niet omschrijven. Dat is ook andere mensen opgevallen: de zoon van Jack Kirby, die even de revue passeert maar voor het ontstaan van de karakters waar we allemaal van houden net zo belangrijk was als 'Stan de Man', schreef een brief naar aanleiding van de eenzijdige blik van de documentaire, die ook ons is opgevallen. Als je goed in de materie zit kan je deze documentaire gerust overslaan, want het is zo hier en daar best een herhaling van zetten. Als je graag meer wilt weten over het ontstaan van veel van je favoriete helden: kijk deze docu dan. Want hoe kan je niet gaan houden van Stan, die zijn eigen (zeer herkenbare) levensverhaal uit de doeken doet. Kijk wel met een kritische blik, want het eenzijdige verhaal kan je blik vernauwen. 3 sterren.

Naast Stan Lee zelf zijn ook zijn vrouw Joan, Flo Steinberg en Warren Storab te zien in de archiefbeelden gebruikt voor de documentaire. Deze productie is geregisseerd door David Gelb (Wolfgang).

Stan Lee's cameo in één van de Spider-Man games uit de jaren 2000. Bron: Disney

Vanaf 16 juni 2023 is Stan Lee te kijken op Disney+. Genre: documentaire. Tijdsduur: 86 minuten.