Recensie: De Vuurlinie over Marco Kroon is weinig kritisch oorlogsdrama met sterke cast

Met Waldemar Torenstra, Sallie Harmsen en Mike Weerts

Vanaf 14 september is de film De Vuurlinie te zien in de bioscopen. Wie het verhaal van Marco Kroon in de media een klein beetje heeft gevolgd, gaat deze bij vlagen sterke productie van Hollywoodregisseur Roel Reiné zeker interessant vinden. Helaas wordt de wildplas-actie in kikkerpak wel overgeslagen. Lees hier de filmrecensie van De Vuurlinie.

Majoor Marco Kroon
Op een zware missie in Afghanistan leidt Marco Kroon zijn manschappen op heldhaftige wijze door vuurgevechten. Hij ontvangt daarvoor de hoogste onderscheiding die Nederland kent: de militaire Willems-Orde. In de jaren erna raakt Kroon echter in grote opspraak. Tegelijk worstelt de militair met hevige trauma’s die hij zelfs met zijn liefde Mirjam niet kan delen en in de media en op straat heeft iedereen een mening over hem. Wanneer hij zijn gelijk probeert te bewijzen, staat hij misschien wel voor zijn moeilijkste missie ooit.

Acteur Waldemar Torenstra als Marco Kroon in de film 'De Vuurlinie'

Entertainment-score: 70% | IMDb ★ 6,9

Met een relatief klein budget, zelfs voor Hollandse begrippen, haalt regisseur Roel Reiné alles uit de cast om er toch een interessant oorlogsdrama van te maken. Het is juist de cast die deze film net dat stukje extra geeft. Naast een ijzersterke rol voor Waldemar Torenstra maakt onder meer Sallie Harmsen grote indruk als het gaat om acteerwerk en ook de kleine rollen voor acteerkannonen als Huub Stapel, Tibor Lukács en Pierre Bokma weten te imponeren. In De Vuurlinie worden de feiten van het voor Nederlanders bekend verhaal met fictie vermengt en staan familiedrama en oorlog centraal. Het spektakel en de actie zijn talrijk en zien er goed uit, maar de heldenstatus van Kroon ligt er in De Vuurlinie soms misschien wel iets té dik bovenop. Iets meer kritiek had de film zeker goed gedaan. De finale maakt wel grote indruk en vergeet je niet snel: drie sterren.

Naast Waldemar Torenstra (Bride Flight) en Sallie Harmsen (Blade Runner 2049) zijn ook Jeroen Spitzenberger (Süskind), Angela Schijf (Flikken Maastricht), Tibor Lukács (Het Gouden Uur), Pierre Bokma (Mocro Maffia), Huub Stapel (Ferry), Steef de Bot (Vliegende Hollanders) en Sanne Langelaar (Hoogvliegers) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Roel Reiné (Michiel de Ruyter).

Vanaf 14 september 2023 is de film De Vuurlinie te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama, oorlog. TIjdsduur: 120 minuten.