Recensie: Tolkien over het leven van schrijver achter The Lord of the Rings

Nicholas Hoult als J.R.R. Tolkien in mix van fantasie, oorlog en romantiek

Vanaf donderdag 6 juni 2019 is de nieuwe film Tolkien te zien in de Nederlandse bioscopen. Wie kent de boeken en films van deze schrijver, filoloog, dichter, theoloog en hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde nu niet. De film over het leven van John Ronald Reuel Tolkien geeft antwoorden over zijn bijzondere bestaan, vol fantasie. Lees hier de filmrecensie van de film Tolkien.

Waanzinnige fantasie
Tolkien is een biografische film over de schrijver van 's werelds meest geliefde fictieve wereld Middle Earth. Acteur Nicholas Hoult speelt de jonge versie van de beroemde Lord of the Rings-schrijver. De film vertelt over de jeugd van de auteur, zijn zware tijd als soldaat in de Eerste Wereldoorlog en zijn liefdesleven. Mede door het succes van Lord of the Rings en The Hobbit werd de schrijver uitgeroepen tot de vader van de moderne fantasyliteratuur.

Nicholas Hoult en Lily Collins in de film Tolkien

Miljoenen fans over de hele wereld hebben genoten van de films en boeken van Tolkien. Liefhebbers van zijn verhalen is het uitermate interessant om deze film te checken. Je ziet in deze film hoe John aan zijn inspiratie komt en hoe hij er op kwam deze verhalen te gaan schrijven. Ook wordt de schooltijd en het liefdesleven uitvoerig besproken. Tolkien is en zeer warme en sfeervolle productie met prachtige rollen voor Nicolas Hoult (Warm Bodies) en Lily Collins (Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile). De nadruk ligt op zijn leven in deze speelfilm, dus verwacht geen grote actiemomenten. Voor de liefhebbers van deze wereldberoemde schrijver en andere fantasyschrijvers een aanrader om in de bioscoop te gaan kijken.

Naast Nicolas Hoult (X-Men) en Lily Collins (Okja) zijn ook Anthony Boyle (The Lost City of Z) en Patrick Gibson (The Darkest Minds) te zien in deze film. Deze film is geregisseerd door Dome Karukoski (Tom of Finland).

Tolkien is vanaf 6 juni 2019 te zien in Nederlandse bioscopen. Genre: Biografie, Drama, Romantiek. Tijdsduur: 112 minuten. IMDb-score 7,0.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Tolkien over het leven van schrijver achter The Lord of the Rings of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:
Tags: dichter, taal, oorlog, nicolas, productie, soldaat, film, warm, wereldoorlog, boeken, liefde, bioscoop, ring, acteur, schrijver, hoogleraar, eerste wereldoorlog, lord of the rings, the hobbit, hobbit, inspiratie, fantasie, recensie, earth, beoordeling, special, lord, rings, jeugd, fans, ban, nicholas hoult, on demand, filmrecensie, lily collins, auteur, liefdesleven, Tolkien