Recensie: in Rustin speelt Colman Domingo met de emotie van de kijker

Colman Domingo doet gooi naar beste acteur-prijs van 2023

Vanaf vrijdag 17 november staat de film Rustin op Netflix. De familie Obama is onder de indruk van het verhaal van Bayard Rustin en als onderdeel van de gigantische Netflix-deal die het echtpaar na hun tijd in het Witte Huis tekende wilde ze dan ook niets liever dan een film over dit historisch figuur ondersteunen. Lees hier de recensie van Rustin.

Activisten
De homoseksuele, Afro-Amerikaanse Bayard Rustin wijdt zijn leven aan het implementeren van de rassengelijkheid. Rustin is dan ook de drijvende kracht achter de mars naar Washington in het jaar 1963 die van grote betekenis blijkt voor de burgerrechtenbeweging. Jaren later wordt Rustin ook activist voor de LGBTQ+ beweging en brengt hij de pandemie omtrent hiv en aids onder de aandacht.

Colman Domingo als Bayard Rustin in 'Rustin'. Bron: Netflix

Entertainment-score: 66% | IMDb ★ 6,7

Na de fantastische film Ma Rainey's Black Bottom - die door Gids.tv met vijf sterren werd beoordeeld - zijn de verwachtingen voor George C. Wolfe's nieuwe film hoog gespannen. Rustin is in niets de film die Ma Rainey's Black Bottom wel was: het mist de hoge energie die Chadwick Boseman en Viola Davis in hun spel en in de film wisten te leggen. Maar dat is juist een sterk punt van deze film, die vrijwel volledig rond het titelkarakter gesponnen wordt. Dan is het maar goed dat ze voor Colman Domingo gekozen hebben: de man weet in deze film gigantisch veel indruk te maken. In elke blik zit een aparte emotie en juist in de kleine momenten wordt dat op zijn best zichtbaar. Een heerlijke film voor een winterse avond, vooral als je ook nog wat bij wilt leren. 4 sterren.

Naast Colman Domingo (The Color Purple) spelen ook Chris Rock (Amsterdam), CCH Pounder (Avatar: The Way of Water), Glynn Turman (Is That Black Enough For You?) en Aml Ameen (Dead Shot) in deze film. Deze productie is geregisseerd door George C. Wolfe (Ma Rainey's Black Bottom).

Vanaf 17 november 2023 is Rustin te kijken op Netflix. Genre: drama, historie. Tijdsduur: 106 minuten.