Recensie: in Wonka schittert de zingende Timothée Chalamet in dé hitfilm van deze Kerst

Van de regisseur van Paddington

Vanaf 13 december is de film Wonka te zien in de bioscopen. Regisseur Paul King, de man die onder andere bekend is van de film Paddington en haar vervolg, weet hoe je een fantastische familiefilm moet maken. Dit keer is één van de beste jonge acteurs van dit moment, Timothée Chalamet, te zien in de hoofdrol. Een vreugdevol, magisch en visueel prachtig avontuur over hoe het allemaal begon. Lees hier de filmrecensie van Wonka.

"Every good thing in this world started with a dream"
Voordat hij de meest beroemde chocoladefabriek opende, droomt een jonge Willy Wonka ervan snoepmaker te worden. Hij trekt op avontuur. Op zijn reis ontmoet hij mensen die zijn dromen wil dwarsbomen en een gevangen genomen oompa-loompa.

Acteur Timothée Chalamet (Willy) in de film 'Wonka'

Entertainment-score: 76% | Kerstsfeer: 74% | IMDb ★ 7,5

Inmiddels is Sjakie en de chocoladefabriek, het wereldberoemde boek van Roald Dahl, al meerdere keren verfilmd. Tot op heden was er echter nog geen volledige musicalversie met Britse allure. Al bij de start van deze productie zingt Timothée Chalamet je toe met de titelsong Pure Imagination. Een prachtig nummer die de hele film in volle glorie terugkeert. Ook het grappige Flying Chocolatiers en natuurlijk Oompa Loompa mag niet ontbreken. Visueel is deze zoete productie een pareltje en het weet je dan ook meerdere keren te betoveren. Naast Chalamet heeft Wonka een cast waar je u tegen zegt: onder andere zijn er fantastische rollen voor Olivia Colman en de hilarische Hugh Grant. De kids gaan absoluut genieten, maar ook de volwassen hebben ook een leuke tijd. Is zingen in een film niet jouw ding? Dan is het verstandig om deze mierzoete snoepgoed te laten liggen. Vier sterren.

Naast Timothée Chalamet (Call Me by Your Name) zijn ook Calah Lane (This Is Us), Olivia Colman (Scrooge: A Christmas Carol), Paul G. Raymond (Bridgerton), Kobna Holdbrook-Smith (Mary Poppins Returns), Tom Davis (Free Fire), Jim Carter (Downton Abby), Matt Lucas (Alice in Wonderland), Keegan-Michael Key (The Super Mario Bros. Movie), Rowan Atkinson (Johnny English) en Hugh Grant (Love Actually) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Paul King (Come Fly with Me).

Vanaf 13 december 2023 is de film Wonka te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: familie, avontuur, komedie. Tijdsduur: 116 minuten.